Seminarium magisterskie II [520-KS2-2SEMM3]
Rok akademicki 2023/24
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie II [520-KS2-2SEMM3] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Alicja Kisielewska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek. Universitas, Kraków 2005. - K. Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013. - M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przeł. P. Tomanek, PWN, Warszawa 2013. - R. Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000. - S. Bednarek, W kręgu małych ojczyzn: szkice regionalistyczne, KODRTK, Wrocław Ciechanów 1996. - H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007. - J. Białostocki, Symbole i obrazy, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, PWN, Warszawa 1982. - J. Bignell, An Introduction to Television Studies, 3RD Edition, Routledge, London and New York 2013, s. 123-146. - H. Bruun, Re-scheduling Television in the Digital Era, Routledge, London and New York 2020. - J. Burgess, J. Green, Youtube – wiedeo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011, s. 23-66; 93-112. - W. J. Burszta, Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004. - E. Cassirer, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1998. - J. G. Butler with a contribution from A. D. Lotz, Television. Visual Storytelling and Screen Culture, Routledge, New York 2018. - M. Castells, Galaktyka Internetu - refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003. - M. de Certeau Michel de, 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, WUJ, Kraków 2008. - Metody badań jakościowych, t. 1, N. K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. - J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. J. Konieczny, PWN. Warszawa 2020. - E. Evans, Understanding Engagement in Transmedia Culture, Routledge, London and New York 2020. - J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, WUJ, Kraków 2010. - U. Flick, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. - D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Wyd. UJ, Kraków 2005 - C. Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Wyd. UJ, Kraków 2005. - A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. - W. Godzic, Telewizja jako kultura, Rabid, Kraków 1999. - W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Universitas, Kraków 2004. - S. Hall, Kodowanie, dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1987, nr 1-2, s. 58-71. - M. Haltof, Kino polskie, przeł. M. Przylipiak, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002. - M. Herzfeld, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, WUJ, Kraków 2004. - M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Wyd. IBL, Warszawa 1997. - Jemielniak D, Netnografia, czyli etnografia wirtualna - nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia” 2013, nr 154. - H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007. - C. Johnson, Online TV, Routledge, London and New York 2019. - Kino polskie wczoraj i dziś. Polskie seriale telewizyjne, red. P. Zwierzchowski, B. Giza, J. Bates, K. Kosińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014. - A. Kisielewska, Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności, Rabid, Kraków 2009. - A. Kisielewska, Antropologia telewizji. Telewizja w życiu codziennym w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. - R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009. - W. Kuligowski, Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Universitas, Krakow 2007. - L. Lessig, Wolna kultura, przeł. P. Białokozowicz, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005. - T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009. - J. F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997. - Maffesoli M., Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, przeł. M. Bucholc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. - L. Manovich, Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. - D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. - Media Anthropology, E.W. Rothenbuhler, M. Coman (eds.), Sage, Thousand Oaks, London 2005. - W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, przeł. Ł. Zaremba, Wyd. NCK, Warszawa 2013. - D. Morley, Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł. J. Mach, Wyd. NCK, Warszawa 2011. - A. Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016. - Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury, red. E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk, Wyd. UJ, Kraków 2008. - Pogranicza audiowizualności, red. A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2010. - Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 1997. - K. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, WUJ, Kraków 2003. - Post-soap Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, M. Filiciak, B. Giza (red.), Scholar, Warszawa 2011. - E. Rothenbuhler, Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do komunikacji medialnej, przeł. J. Barański, WUJ, Kraków 2003. - M. Szpunar, Kultura algorytmów, IDMiKS UJ, Kraków 2019. - Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, red. R. C. Allen, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1998. - Television, Social media and Fun Culture, ed, by A. F. Slade, A. J. Narro, D. Givens-Carroll, Lexington Books, New York, London2015. - P. Zawojski, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018. - Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, wybór koncepcja i redakcja naukowa T. Bielak, M, Filiciak, G. Ptaszek, Scholar, Warszawa 2011 |
Zakres tematów: |
Problemy kultury współczesnej. Kultury mediów Tematyka seminarium będzie dotyczyła wybranych problemów kultury współczesnej w kontekście kultury polskiej analizowanych z perspektywy kultur mediów. Przykładowe zakresy tematyczne: 1. Telewizja w życiu codziennym w Polsce ; 2. Współczesne rytuały medialne; 3. Media „stare” i „nowe” w życiu codziennym odbiorców-użytkowników; 4. Media publiczne: dystrybucja, strategie działania w erze platform - konkurencja, konwergencja; 6. Telewizja społecznościowa, post-telewizja, media społecznościowe, media mobilne, konwergencja; 7. Telewizja polskojęzyczna, mainstreamowa telewizja, Twitter, media społecznościowe (Instagram), zaangażowanie publiczności; 8. Nowe praktyki użytkowania mediów - Netflix, subskrypcja wideo na żądanie (SVOD), streaming; 9. Telewizja regionalna (trans graniczna) i jej kulturowa rola; 10. Nowe strategie odbioru seriali (binge-viewing) – kultura partycypacji; 11. Telewizja online – nowe strategie konsumpcji mediów; 12. Serie internetowe (Netflix, Amazon, You Tube) – odbiorcy w erze datafikacji; 13. Media mobilne jako źródło nowych doświadczeń i tożsamości; 14. Praktyki oglądania telewizji na różnych ekranach – znaczenie? |
Metody dydaktyczne: |
dyskusje wokół przeczytanych lektur; dyskusje wokół indywidualnych projektów badawczych w pracach magisterskich, konsultacje indywidualne poszczególnych rozdziałów prac magisterskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Frekwencja na zajęciach oraz aktywność w trakcie seminarium - pozytywnie ocenione poszczególne rozdziały pracy. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Warunkiem zaliczenia seminarium II jest zaakceptowana przez promotora praca magisterska. |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.