Praktyczna nauka języka rosyjskiego, cz. 1B - doskonalenie językowe, zajęcia dodatkowe [340-RM1-1PNRJ]
Rok akademicki 2024/25
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego, cz. 1B - doskonalenie językowe, zajęcia dodatkowe [340-RM1-1PNRJ] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Eugenia Maksimowicz |
Literatura: |
1.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. 2.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998. 3.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999. 10. Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004. 11. Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006 12. Materiały własne prowadzącego |
Zakres tematów: |
Doskonalenie wiedzy z następujących tematów: 1. Alfabet rosyjski. Wprowadzenie liter alfabetu rosyjskiego, utrwalenie ich pisowni. 2. Wymowa samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych. Wymowa spółgłosek twardych i miękkich. Doskonalenie umiejętności czytania. 3. Akcentuacja rosyjska (rzeczowników, czasowników, przymiotników). Czytanie prostych tekstów i dialogów. 4. Utrwalenie podstawowych terminów gramatycznych: nazwy części mowy, rodzaje, przypadki, liczby. Podstawowe pojęcia dotyczące budowy wyrazu: temat, końcówka, rdzeń, sufiks, przedrostek. 5. Utrwalenie słownictwa związanego z: a)Zawieranie znajomości, przedstawianie się. Powitanie i pożegnanie. Formy grzecznościowe. Określanie wieku; b) Rodzina. Określanie wieku i zawodu członków rodziny. Słownictwo dotyczące różnych stopni pokrewieństwa. Codzienne obowiązki i zajęcia członków rodziny; c) Dom. Mieszkanie. Miejsce zamieszkania; d) Uczelnia 7. Uzupełnienie i poszerzenie materiału gramatycznego z następujących tematów: a) Odmiana zaimków osobowych; b) Liczebniki główne i porządkowe; c) Rzeczowniki I, II, III deklinacji w liczbie pojedynczej. Rzeczowniki nieodmienne. d) Przysłówki miejsca i kierunku: сюда – туда, там - здесь, дома – домой, справа – направо, слева – налево, вверху – вверх, внизу – вниз; e) Użycie przyimków в - из, на - с (со) przy wyrażaniu miejsca i kierunku; f) Typy deklinacyjne przymiotników. 8. Utrwalenie zasad ortograficznych: a) Pisownia samogłosek и, ы po ц; b) Pisownia a-я, у-ю, ы-и po ж, ш, ч, щ; c) Pisownia samogłosek о, е po spółgłoskach ж, ш, ч, щ i ц w końcówkach. d) Pisownia przedrostków; 9.Czytanie i streszczanie różnych tekstów. |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, metoda praktyczna, metody aktywizujące Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ad.1. Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.2. Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ad.3. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów. Ad.4. Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena końcowa: Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności. Nieobecności 3-6 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 6 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu. |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.