Historia literatury rosyjskiej, cz. 2 [340-RM1-2HLR]
Rok akademicki 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia literatury rosyjskiej, cz. 2 [340-RM1-2HLR] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrey Baranov, Joanna Dziedzic | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Kanon lektur obowiązkowych: А. Герцен – Былое и думы (1 часть) Н. Чернышевский – Что делать? И. Гончаров – Обломов Ф. Тютчев – Стихотворения И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды; А. Островский – Гроза, Снегурочка Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения А. Фет – Стихотворения М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору) А. Майков – Стихотворения (6 по выбору) А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору) Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья, Кроткая Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп, Крейцерова соната, Исповедь А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с мезонином, Три сестры, Дядя Ваня В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня В. Короленко – Река играет Literatura dodatkowa: В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве Д. Писарев – Разрушение эстетики Н. Михайловский – Жестокий талант Podręczniki: Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989. Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989. Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976. Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71. Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975. История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983. История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970. История русской литературы XIX века, под ред. С. М. Петрова, Москва 1970. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Semestr I - Periodyzacja i ogólna charakterystyka literatury rosyjskiej II połowy XIX wieku. Tradycja Puszkinowska w literaturze rosyjskiej II połowy XIX wieku. - Twórczość F. Tiutczewa. Główne problemy i motywy, filozofia przyrody, język poetycki. _ Twórczość A. Feta. Węzły tematyczne poezji. Poetyka. Środki stylistyczno-literackie i ich funkcja. - "Biedni ludzie" F. Dostojewskiego. W. Bieliński o powieści. Uczłowieczenie małego człowieka. Pęknięcie modelu powieści "happy end". Powieść jako utwór polemiczny w odniesieniu do teorii środowiska. Centralny problem powieści, problem komunikacji i komunikatywności. Intertekstualność utworu. "Медный всадник" и "Станционный смотритель" Puszkina, "Шинель" Gogola. Znaczenie motta. Nowoczesność utworu. Kontekst komparatystyczny. "Żurawie Iwika" Schillera. - Powieść Gonczarowa "Obłomow". Calokształt i złożoność charakteru Obłomowa. Sen Obłomowa. Pojęcie "obłomowszczina". Andriej Sztolc jako postać kontrastowa wobec Obłomowa. Obłomow i Olga Iljinskaja. Malarskość portretów postaci w powieści Gonczarowa. - "Записки охотника" I. Turgieniewa jako cykl. Związki ze szkołą naturalną. Tematyka i problematyka. Rosja żywa i Rosja martwa. Postacie. Rola narratora. Fukcja opisów przyrody. "Отцы и дети" jako powieść realistyczna. Geneza utworu. Konflikt powieści. Arkadij i Nikołaj Pietrowicz. Bazarow i Paweł Pietrowicz. Miłosne doświadczenia Bazarowa. Specyfika realizmu powieści. - II semestr - M. Sałtykow-Szczedrin. Powieść "Господа Головлевы". Fabuła powieści. Postać Juduszki. Słowny portret bohatera. Inne postacie. Ekranizacja i inscenizacje teatralne. Język filmu i język utworu literackiego. - F. Dostojewski. "Преступление и наказание". Obraz Petersburga w powieści. Fabuła. Portret psychologiczny postaci. Raskolnikow ijego teoria. Poetyka oniryczna. - Poetyka późnych powieści Dostojewskiego (typologia i oryginalność). Dramatyzm i tragiczność. Karnawalizacja. Kontekst ikonograficzny. - Powieść "Идиот". Eksperyment pisarza. Symbolika powieści. Książę Myszkin i Nastasja Filipowna. Niejednoznaczność finału powieści. - "Бесы". Czas i przestrzeń w powieści. Znaczenie tytułu. - Gatunkowa swoistość powieści "Братья Карамазовы". - Analiza hostorycznoliteracka utworu N. Leskowa "Леди Макбет Мценского уезда". Elementy folkloru; inspiracje szekspirowskie; obraz świata kupieckiego. - L. Tołstoj. "Война и мир". Oryginalność gatunku. Zasady tworzenia obrazu artystycznego. Kontekst filozoficzny i koncepcja czasu historycznego. Historia bohaterów-intelektualistów powieści. Natasza Rostowa - najbardziej tajemnicza postać. Sakralny wymiar powieści. - "Aннa Kaрeнина" jako powieść nowego typu w porównaniu z powieścią "Война и мир" (myśl artystyczna, dramatyzm, wyobcowanie bjhaterów i in.). - Małe formy narracyjne. Nowelistyka i opowiadania Czechowa i Garszina w kontekście małych form epickich literatury rosyjskiej. - Najważniejsze nurty poezji rosyjskiej II połowy XIX wieku. Szczególne miejsce poezji Niekrasowa. "Мороз Красный Нос" - świat słowiański i mentalność rosyjska. - Dramat klasyczny w twórczości N. Ostrowskiego. Tragedia "Гроза". Słowiańska starożytność pogańska. Konflikt dramatu. Tragiczny charakter Katieriny. - Nowatorstwo dramatu Czechowa. "Nowy dramat" - synteza wszystkich motywów opowiadań i opowieści pisarza. "Вишневый сад". Istota konfliktu dramatycznego i symbolika kompozycji klamrowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń, z wykorzystaniem elementów konserwatorium, dyskusji, ćwiczeń z tekstami literackimi, prezentacji, referatów, prac pisemnych, kolokwium. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę po semestrze zimowym i letnim. Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności i przygotowania studenta do zajęć, oceny z pracy pisemnej lub z kolokwium, zaliczenia znajomości treści utworów znajdujących się w kanonie lektur obowiązkowych. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą student obowiązany jest niezwłocznie przedstawić zwolnienie lekarskie w terminie do 7 po zakończeniu zwolnienia. Opuszczenie więcej niż 5 zajęć w semestrze skutkuje nie uzyskaniem zaliczenia. Uzyskanie pozytywnych ocen semestralnych z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu z tego przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa B |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.