Praktyczna nauka języka rosyjskiego 2 [340-LS1-2PNR2]
Rok akademicki 2024/25
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego 2 [340-LS1-2PNR2] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Laboratorium [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 3 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ludmiła Siegień |
Literatura: |
Literatura podstawowa/podręcznikowa: - A. Wrzesińska, Kurs języka rosyjskiego, Dla osób dorosłych kontynuujących naukę na poziomie A2/B1, Warszawa 2016. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Zakres tematów: |
Leksyka: 1.Podróż: Określanie daty, nazywanie miesięcy. Nazywanie środków transportu. Określanie preferencji co do sposobu podróżowania. Określanie miejsca pobytu i kierunku ruchu. Określanie dokładnej godziny. Stosowanie zwrotów niezbędnych do uzyskanie informacji na dworcu lun lotnisku. 2.Życie codzienne: -W sklepie: Nazywanie produktów spożywczych. Nazywanie zwrotów niezbędnych przy zakupach spożywczych. -W restauracji: Nazywanie dań w restauracji. Nazywanie zwrotów niezbędnych przy zamawianiu dań w restauracji. -Organizacja swojego czasu: Opowiadanie o organizacji swojego czasu. Udzielanie porad. -Zdrowie: Określanie stanu zdrowia. Nazywanie chorób/dolegliwości. 3. Nawiązywanie i podtrzymywanie stosunków między ludźmi: Udzielanie informacji o sobie. Moja pierwsza miłość. Idealny partner. Określanie swoich upodobań, zwierzanie się. 4. Prace domowe: Obowiązki domowe. Dbanie o dom. Budżet domowy. -Sposoby odżywania się: Weganizm i wegetarianizm. 5. Sport i ruch: Określanie swojego stosunku do uprawiania sportu. Dyscypliny sportowe oraz ekstremalne zainteresowania. Miejsca uprawiania sportu, preferencje. 6. Rozwój osobisty: Walka z nałogami. Efektywne zarządzanie czasem -- zajęcia stacjonarne czy on-line? 7.Kariera: Spełnienie w życiu zawodowym. Wybór zawodu (cechy, umiejętności). Formy aktywności zawodowej. Pisanie CV. 8. Sposoby dbania o siebie: Wizyta u fryzjera, dentysty, lekarza. Środki pielęgnacji (kosmetyki naturalne). -Czym jest coaching? Gramatyka: 1. Odmiana rzeczowników l. poj (kontynuacja). Rzeczowniki III dek. Rzeczowniki na "мя". 1. Liczebniki główne/porządkowe (przy określaniu godziny/daty). Liczebniki 2, 3, 4 w połączeniu z przymiotnikami i rzeczownikami. 2.Czasownik: odmiana czasowników (kontynuacja). Tryb rozkazujący czasowników. 3.Odmiana przymiotników. Stopniowanie przymiotników. Krótka forma przymiotników. 4.Przysłówki miejsca. 5.Przyimki czasu "за", "до", "через", "после"; "в"-"из", "на"-"с/со", "из-за", "из-под" Zaimek: zwrotny "себя", przeczący "никто", "ничто", "некого", "нечего" Imiesłów przymiotnikowy. Imiesłów przysłówkowy. Ortografia: -Pisownia samogłosek po spółgłoskach szumiących „ж, ш, ч, щ” i po spółgłosce „ц”: -Pisownia samogłosek „а-я, и-ы, у-ю, е-э” po spółgłoskach szumiących „ж, ш, ч, щ”; -Pisownia samogłosek „и-ы” po spółgłosce „ц”; -Zasady pisowni końcówek przypadków rzeczowników po spółgłoskach szumiących i po spółgłosce „ц” w zależności od akcentu; -Pisownia samogłosek „о, e, ё” po spółgłoskach szumiących – rdzeń wyrazu, sufiksy; pisownia „o, e” po spółgłosce „ц” w zależności od akcentu. -Pisownia miękkiego i twardego znaków „ь, ъ”. -Pisownia przedrostków: по-, от-, до-, про-, об-, за, с-, без-, воз-(вз-), из-, низ-, раз-, чрез- (через-); пре-, при-. -Pisownia samogłosek „a-o” w przedrostkach: раз-(рас-), роз-(рос-). -Pisownia uproszczonych grup spółgłoskowych: здн, рдц, лнц, стн, вств. -Pisownia końcówek i sufiksów w rzeczownikach. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia językowe: ćwiczenia w mówieniu i pisaniu, ćwiczenia leksykalne i gramatyczne, ćwiczenia fonetyczne, gry językowe, ćwiczenie komunikacyjne: odgrywanie ról, wywiad, odgrywanie scenek, symulacje, dyskusje i debaty, prace pisemne, dyskusja, analiza tekstu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obserwacja i ocena aktywności na zajęciach, ocena prezentacji ustnej, ocena pracy projektowej, samoocena studenta, wypowiedź ustna, praca pisemna, test, prezentacja, egzamin po semestrze IV. Zaliczenie na ocenę ćwiczeń w semestrze zimowym i letnim (na podstawie ocen cząstkowych, zebranych w toku całego semestru), egzamin (składa się z części pisemnej i ustnej) w sesji letniej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia ćwiczeń w sesji zimowej i letniej. Ocena semestralna wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, test gramatyczny, kartkówki) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych (w tym prace domowe). Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). W ciągu semestru dopuszczalnych jest 3 nieobecności. Nieobecności 4-15 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 15 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu (limit nieobecności nie jest brany pod uwagę w przypadku choroby - obowiązkowe jest usprawiedliwienie lekarskie, które należy dostarczyć nie później, niż tydzień po powrocie do zajęć). Uczestnictwo w zapowiadanych pracach kontrolnych jest obowiązkowe niezależnie od wykorzystania/niewykorzystania limitu dozwolonych nieobecności. Prace kontrolne, które podlegają obowiązkowej poprawie należy zaliczyć w ciągu dwóch tygodni od dnia, w którym pisała cała grupa. W przypadku długotrwałej choroby czas ten jest ustalany indywidualnie z prowadzącym, jednak poprawa pracy nie może się odbyć później, niż dwa tygodnie po powrocie studenta do zajęć. Pozostaje również w mocy Decyzja nr 3/2024 Dziekana Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 3 września 2024 r. w sprawie zasad usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach wychowania fizycznego oraz pozostałych formach zajęć, zaliczeniach/egzaminach na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Od studenta wymagana jest systematyczna praca w ciągu całego semestru. Ocena semestralna z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych. Z tego względu nie dopuszcza się "masowych" popraw ocen pod koniec semestru. Minimalną pozytywną ocenę (3,0) na zaliczeniu semestralnym uzyskuje student, którego średnia ocen cząstkowych jest wyższa niż 2,7. Obowiązkowym poprawom prac kontrolnych podlegają kartkówki z leksyki, ortografii , dyktand? wypracowań i kolokwia z gramatyki. Każdy student może pisać daną pracę kontrolną maksymalnie trzy razy. Nie podlegają poprawom oceny z prac domowych, prac na zajęciach. Uzyskanie pojedynczych ocen niedostatecznych z tego zakresu nie jest przeszkodą w otrzymaniu zaliczenia na koniec semestru, ale oceny te są wliczane do średniej wszystkich ocen w semestrze. Egzamin składa się z 2 części: test leksykalno-gramatyczno-ortograficzny + krótka wypowiedź pisemna) oraz odpowiedź ustna. Ocena według kryteriów. W przypadku zaistnienia okoliczności, które uniemożliwiają przeprowadzenie egzaminu w sposób tradycyjny (np. pandemia), forma egzaminu ulega zmianie; egzamin w takich sytuacjach ma formę pisemną i składa się z 1 części (test leksykalno-gramatyczno-ortograficzny + krótka wypowiedź pisemna). Skala ocen zgodna z Regulaminem Studiów. |
Uwagi: |
Grupa nr 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.