(in Polish) 1 rok 1st. RES niestac. (course group defined by Faculty of Education)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Use one of the "i" icons below for additional information.
2023 - Academic year 2023/2024 2024 - Academic year 2024/2025 2025 - Academic year 2025/2026 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||||
380-RN1-1EGZ | n/a |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2024/2025
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1ORG |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1JCZ |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1AND |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Realizowane treści dotyczą m.in. intelektualnych możliwości rozwojowych człowieka w okresie dorosłości. Ze względu na specyfikę kierunku studiów ważny jest instytucjonalny i metodyczny wymiar wspomagania rozwoju pedagoga. Poruszana jest również problematyka późnej dorosłości i implikacje społeczne wynikające ze starzenia się populacji, również w kontekście pracy pedagogicznej. Celem przedmiotu jest także uświadomienie wagi kształtowania własnej przyszłości na podstawie analiz biograficznych (z wykorzystaniem biografii edukacyjnej). Ważnym celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wykorzystania potencjału doświadczeń międzygeneracyjnych w pracy z drugim człowiekiem. |
|
||||
380-RN1-1PPE |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną. Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. Przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych. Przygotowanie studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności. Przygotowanie studentów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. |
|
||||
380-RN1-1BPW |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Podstawowe pojęcia - auksologia, ontogeneza, rozwój, akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, wychowanie w kontekście rozwoju człowieka. Cechy charakterystyczne rozwoju człowieka w poszczególnych etapach jego życia. Rozwój motoryczny człowieka. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się. Właściwe nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna jako ważne aspekty prawidłowego rozwoju człowieka. Potrzeby jednostki w kontekście jej rozwoju. Rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Drogi zakażenia wirusem HIV – profilaktyka. Zjawiska fizjopatologii rozwoju, przyczyny zaburzeń. Zaburzenia o podłożu hormonalnym, somatyczne, w tym związane z narządem żucia i wzroku oraz związane z układem ruchu. Wybrane zaburzenia rozwoju, które utrudniają funkcjonowanie dziecka w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wielokierunkowe oddziaływania na rzecz rodzin z dzieckiem przewlekle chorym. Cele: -zapoznanie z holistycznym ujęciem człow.- wprow. poj. normy i zaburzeń |
|
||||
380-RN1-1AEE |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu życia. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Różnice indywidualne w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia rozwoju i kryzysy rozwojowe. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Obszary wspomagania w perspektywie psychologii rozwojowej. |
|
||||
380-RN1-1GJJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki prawno-politycznej w oświacie. Treści zajęć: Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy. placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli. |
|
||||
380-RN1-1JAN1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Czynne posługiwanie się językiem obcym na poziomie językowym B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w kontaktach ze specjalistami jak również w komunikacji z osobami spoza grona specjalistów. Korzystanie ze źródeł obcojęzycznych,obejmujących zagadnienia ogólne, akademickie i specjalistyczne, właściwe dla danego kierunku. |
|
||||
380-RN1-1JAN2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Czynne posługiwanie się językiem obcym na poziomie językowym B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w kontaktach ze specjalistami jak również w komunikacji z osobami spoza grona specjalistów. Korzystanie ze źródeł obcojęzycznych,obejmujących zagadnienia ogólne, akademickie i specjalistyczne, właściwe dla danego kierunku. |
|
||||
380-RN1-1JRO1 |
![]() |
n/a |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym i rozwijanie przede wszystkim sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych. |
|
||||
380-RN1-1JRO2 |
![]() |
n/a |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym oraz rozwijanie sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych. |
|
||||
380-RN1-1DYD |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1PSO |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Rys historyczny psychologii jako nauki. Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcia, struktura, kryteria dojrzałej osobowości). Zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament). Możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. |
|
||||
380-RN1-1GJF |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
|
||||
380-RN1-1HWY1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; zwrócenie uwagi na powstanie i rozwój opieki nad nieletnimi przestępcami i moralnie zaniedbanymi na przestrzeni dziejów. Analiza działalności zakładów wychowawczo – poprawczych w dawnej Polsce i tendencje światowe w rozwoju pedagogiki resocjalizacyjnej. Przemiany zawodu pedagoga resocjalizacyjnego, instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
||||
380-RN1-1HWY2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; zwrócenie uwagi na powstanie i rozwój opieki nad nieletnimi przestępcami i moralnie zaniedbanymi na przestrzeni dziejów. Analiza działalności zakładów wychowawczo – poprawczych w dawnej Polsce i tendencje światowe w rozwoju pedagogiki resocjalizacyjnej. Przemiany zawodu pedagoga resocjalizacyjnego, instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
||||
380-RN1-1TIN |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1PDL |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Pedeutologia jest przedmiotem zajmującym się zagadnieniami dotyczącymi zawodu nauczyciela. Poruszone tu zostaną następujące treści: główne kierunki badań pedeutologicznych (osobowość nauczyciela, jego uzdolnienia i autorytet, predyspozycje kandydatów do zawodu), kształcenie nauczycieli, etyka zawodu nauczycielskiego, kształtowanie się zawodu i funkcji społecznej nauczycielstwa. |
|
||||
380-RN1-1OWI |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Tematyka przedmiotu obejmuje omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu prawa autorskiego oraz prawa własności przemysłow |
|
||||
380-RN1-1PSL |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1GUE |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
380-RN1-1TWY |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej. Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania. |
|
||||
380-RN1-1JAJ |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Wprowadzenie w problematykę szeroko rozumianej dostępności przestrzeni edukacyjnej i społecznej, barier fizycznych i społecznych oraz wynikających z nich zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnością. |
|
||||
380-RN1-1EMG |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja. Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego. |
|
||||
380-RN1-1BIH |
![]() |
![]() |
![]() |
Classes
Academic year 2023/2024
Groups
Brief description
(in Polish) Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r., poz. 742 t.j. z późn. zm.) i § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz.U. z 2018 r. poz. 2090) na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadza się szkolenia z Bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia studentów rozpoczynających studia na kierunkach realizowanych w trybie niestacjonarnym w formie wykładów przeprowadzanych w czasie rzeczywistym w wymiarze 4 godzin dydaktycznych. |
|
||||