1 rok PiW NJ (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Nauk o Edukacji)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
380-DN5-1BIH |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r., poz. 742 t.j. z późn. zm.) i § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 października 2018 r. w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia (Dz.U. z 2018 r. poz. 2090) na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku przeprowadza się szkolenia z Bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie bezpiecznych i higienicznych warunków kształcenia studentów rozpoczynających studia na kierunkach realizowanych w trybie niestacjonarnym w formie wykładów przeprowadzanych w czasie rzeczywistym w wymiarze 4 godzin dydaktycznych. |
|
||
380-DN5-1GND | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godz. laboratoriów: 14 Liczba godz. wykładów: 8 Metody kształcenia: wykład, pokaz, dyskusja, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna, metody zadań praktycznych Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 8 godz. Udział w laboratoriach: 14 godz. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych: 20 godz. Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 14 godz. Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów: 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 8 godz. Udział w egzaminie: 2 godz. Suma: 76 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38 godz. - 1,5 pkt ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38 godz. - 1,5 ECTS |
|
||
380-DN5-1EGZ | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-1EMG |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka przedmiotu obejmuje zagadnienia z zakresu roli i znaczenia prawidłowej emisji głosu, budowy i działania układu oddechowego, typów oddychania oraz ćwiczeń oddechu całościowego, budowy i roli krtani, czynności narządu głosowego – fonacji. Studenci są zapoznawani z funkcjami narządu artykulacyjnego – ćwiczeniami warg i języka, rozróżnianiem artykulacji a dykcji, opanowaniem umiejętności prawidłowego wykorzystania rezonansu. Przedstawiane są również choroby zawodowe oraz podstawy higieny głosu. Studenci opanowują zasady poprawnej wymowy i interpretacji tekstu literackiego |
|
||
380-DN5-1XHER |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Etyka zawodu nauczyciela. Znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego. Oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Stosowanie norm etycznych w działalności zawodowej nauczyciela. Szacunek dla godności człowieka. Etyka słowa. Kształtowanie postaw wobec zawodu nauczyciela. Definiowanie i rozstrzyganie dylematów etycznych w zawodzie nauczyciela. Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela przedszkola i klas 1-3 szkoły podstawowej. Pedagog wobec wyzwań współczesności. |
|
||
380-DN5-1HEW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem realizacji treści przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy w zakresie podstawowych elementów struktury wiedzy filozoficznej oraz miejsca filozofii wychowania wśród innych dyscyplin. Zwrócenie uwagi na ontologiczne, aksjologiczne podstawy wychowania uznawane za myślowy fundament edukacji w kulturze europejskiej. Spojrzenie na proces wychowania dzieci i uczniów w perspektywie filozoficznej. Kształtowanie umiejętności wykorzystania wiedzy filozoficznej jako podstawy do osobowego i integralnego rozwoju siebie i wychowanka. |
|
||
380-DN5-1HWY |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu nauczyciela, szkolnictwa i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów oświatowych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
||
380-DN5-1JAN1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku obcym. Znajomość kultury państw z danego obszaru językowego. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do nauczania języka obcego (pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym). Przygotowanie doprowadzenia zajęć w języku obcym na podstawie przedmiotowej literatury z wykorzystaniem rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym. Samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie zawodowych umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł w języku obcym. |
|
||
380-DN5-1JAN2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku obcym. Znajomość kultury państw z danego obszaru językowego. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do nauczania języka obcego (pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym). Przygotowanie doprowadzenia zajęć w języku obcym na podstawie przedmiotowej literatury z wykorzystaniem rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym. Samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie zawodowych umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł w języku obcym. |
|
||
380-DN5-1JNI1 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Moduł: ogólnouczeniany Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/ semestr: I rok studiów (semestr II) Liczba godzin: 30 w formie lektoratów Punkty ECTS: 1 |
|
||
380-DN5-1JNI2 | brak |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Moduł: ogólnouczeniany Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/ semestr: I rok studiów (semestr II) Liczba godzin: 30 w formie lektoratów Punkty ECTS: 1 |
|
||
380-DN5-1JRO1 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym i rozwijanie przede wszystkim sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych. |
|
||
380-DN5-1JRO2 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem lektoratu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym oraz rozwijanie sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych. |
|
||
380-DN5-1OWI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka przedmiotu obejmuje omówienie najważniejszych zagadnień z zakresu prawa autorskiego oraz prawa własności przemysłowej. |
|
||
380-DN5-1JAI |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W czasie zmiany kulturowej i trendów cywilizacyjnych, oraz społecznych przemian, zachodzi potrzeba rozwijania refleksji nad pedagogiką w tych uwarunkowaniach. Przedmiot buduje wiedze studenta o dylematach, problemach i nowych zjawiskach społecznych, wyrastających z tych nowych uwarunkowań. |
|
||
380-DN5-1POG |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treści przedmiotu: • Pedagogika jako nauka. • Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki. Wychowanie – pojęcie, znaczenia, dylematy. • Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną. • Znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych. • Klasyfikacje nauk pedagogicznych. • Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. • Krytyczna analiza wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki. • Zmiany relacji między teorią a praktyką edukacyjną w kontekście ewolucji tożsamości pedagogiki. • Pedagogika na mapie paradygmatów i teorii. • Język pedagogiki – próba budowania systemu kategorialnego różnych odmian pedagogiki współczesnej w kontekście mapy pojęciowej pedagogiki tradycyjnej. • Krytyczna analiza teorii wychowania i kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych |
|
||
380-DN5-1PSP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza w zagadnienia dotyczące współczesnego środowiska życia i sposoby jego przetwarzania w środowisko wychowawcze (rozwojowe). Podejmuje zagadnienia dotyczące wsparcia człowieka w różnych etapach jego życia i w różnych sytuacjach życiowych (w oparciu o aktualne doświadczenia indywidualne i społeczne). |
|
||
380-DN5-1JAZ |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założeniem wykładów i laboratoriów z "Podstaw dydaktyki ogólnej" jest zdobycie podstaw wiedzy o współczesnym środowisku edukacyjnym, kształtowanie podstaw umiejętności projektowania zróżnicowanych strategii dydaktycznych oraz poszerzanie kompetencji społecznych w zakresie działalności dydaktycznej wynikającej z pełnienia w przyszłości roli nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
|
||
380-DN5-1JBA |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-1IAW |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. |
|
||
380-DN5-1HEO |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja, procesy społeczne) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
|
||
380-DN5-1AEE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przedstawienie obecnego stanu wiedzy dotyczącego rozwoju w okresie dzieciństwa, adolescencji oraz dorosłości. Obejmuje podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć oraz charakterystykę poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny |
|
||
380-DN5-1IBG |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Psychologia różnic indywidualnych jest dziedziną wiedzy, która poszukuje odpowiedzi na pytanie, pod jakim względem i dlaczego ludzie różnią się między sobą. Podczas zajęć zostaną omówione podstawowe zagadnienia dotyczące inteligencji, temperamentu i osobowości. |
|
||
380-DN5-1HEP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie przedmiotu student poznaje psychologiczne podstawy procesu uczenia się i zapamiętywania dzieci i młodzieży: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się, przyczyny trudności w uczeniu się oraz strategie ich przezwyciężania. Przedmiot służy też rozwinięciu umiejętności analizy zdarzeń pedagogicznych w oparciu o zdobytą wiedzę psychologiczną, oraz rozwinięciu kompetencji w zakresie radzenia sobie w szkolnych i przedszkolnych sytuacjach interpersonalnych, poprzez zgłębienie takich zagadnień jak: sztuka budowania relacji i rozwiązywania konfliktów, skuteczne komunikowanie się w procesie uczenia, empatia, zachowania i postawy asertywne, agresywne i uległe, reguły współdziałania i przekonywania innych w grupie, procesów i ról grupowych |
|
||
380-DN5-1SOE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kształcenia w zakresie socjologii wychowania jest zaznajomienie uczestników zajęć z głównymi teoriami socjologicznymi jako podstawą kształtowania się koncepcji socjologii wychowania. Omówienie zagadnienia socjalizacji w społeczeństwie ponowoczesnym, socjologicznych opisów współczesności: funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek ze szczególnym uwzględnieniem szkoły/przedszkola jako środowiska społecznego. Dziecko lub uczeń i jego środowisko. Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami. |
|
||
380-DN5-1ORG |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-1JCZ |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DN5-1XIBL |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest umożliwienie studentom rozwinięcie wiedzy i umiejętności w następującym zakresie: Praktyka wystąpień publicznych. Etykieta korespondencji tradycyjnej i elektronicznej. Etyka słowa. Ćwiczenia w zakresie sztuki słowa. Wyrazistość artykulacji, akcentowanie, intonacja i frazowanie, tempo wypowiedzi i wykorzystanie pauz. Wystąpienia publiczne - dobór słownictwa, radzenie sobie z trudnymi emocjami, unikanie niebezpieczeństw manipulacji. |
|
||
380-DN5-1TWY |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej. Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania; istoty oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania; zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu oraz wychowania do odpowiedzialnej wolności; omówienie głównych środowisk wychowawczych i roli nauczyciela w procesie wychowania. |
|
||
380-DN5-1XAKM |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci. |
|
||