2 rok PiW SJ sem. zimowy (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Nauk o Edukacji)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | |||||
380-DS5-2JAR |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych. |
|
||
380-DS5-2JAN3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Doskonalenie umiejętności rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania i pisania w języku obcym. Znajomość kultury państw z danego obszaru językowego. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne do nauczania języka obcego (pogłębione kompetencje leksykalne, gramatyczne, fonetyczne i socjokulturowe w komunikowaniu się w języku obcym). Przygotowanie doprowadzenia zajęć w języku obcym na podstawie przedmiotowej literatury z wykorzystaniem rymowanek, piosenek i zabaw dla dzieci w języku obcym. Samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie zawodowych umiejętności z wykorzystaniem różnych źródeł w języku obcym. |
|
||
380-DS5-2JNI3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem lektoratu języka niemieckiego jest przygotowanie studentów do posługiwania się językiem niemieckim w kontaktach z użytkownikami języka: zarówno specjalistami jak również osobami spoza grona specjalistów. Ważne są zwłaszcza ćwiczenia konwersacyjne, a także przygotowujące do wystąpień ustnych. Istotna jest też komunikacja międzykulturowa, również wybrane zagadnienia i podstawowa terminologia z zakresu nauk pedagogicznych. |
|
||
380-DS5-2JRO3 |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem lektoratu jest przede wszystkim rozwijanie sprawności mówienia na tematy związane z dziedziną nauk pedagogicznych. |
|
||
380-DS5-2IBP |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Założeniem i celem przedmiotu jest przedstawienie treści związanych ze współczesnymi teoriami i nurtami wychowania oraz wybranymi ideologiami wychowania XX i XXI wieku. Teorie te są podstawą konstruowania wiedzy dotyczącej studiowanej problematyki, a także podstawą rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych. |
|
||
380-DS5-2JAM |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka przedmiotu obejmuje zapoznanie z terminologią z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej, poznanie źródeł kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia. Studenci i Studentki zapoznawani są z charakterystycznymi cechami twórczości dziecięcej, odmianami faktury utworów muzycznych ze względu na sposób wykonywania muzyki, podstawowymi zagadnieniami z zakresu form muzycznych oraz notacji muzycznej. Poznają również podstawowy repertuar muzyczny w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie |
|
||
380-DS5-2JAL |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawy teorii estetyki i kultury, jej zastosowanie w edukacji plastycznej dziecka lub ucznia. Zasoby i zasady upowszechniania różnorodnych przekazów wizualnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie plastyki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji plastycznej w Polsce i na świecie. Podstawy rysunku. Projektowanie przekazów wizualnych dostosowanych do okoliczności. Wykonanie odręczne szkicu określonego przedmiotu. Upowszechnianie sztuk pięknych. |
|
||
380-DS5-2JPM |
Podstawy edukacji społecznej i przyrodniczej (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) 2 rok PiW SJ sem. zimowy
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
380-DS5-2IBA |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uświadomienie wszechobecności techniki w życiu człowieka, zwrócenie uwagi na jej pozytywne i negatywne aspekty. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego posługiwania się prostymi narzędziami technicznymi oraz zastosowanie ich w praktyce. Kształtowanie umiejętności technicznych przydatnych do sprawnego funkcjonowania w życiu codziennym ucznia klas I-III. Kształtowanie kultury technicznej i umiejętności dobrej organizacji pracy, dobranie właściwych materiałów i narzędzi do tworzonego dzieła przy pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. |
|
||
380-DS5-2JAD |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie Osób studiujących z podstawami teoretycznymi edukacji zdrowotnej. Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia, w szczególności dot. zagadnień takich jak: uwarunkowania i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego; Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Osoby studiujące zostaną także zapoznane ze sposobami wspomagania ucznia (edukacja wczesnoszkolna) w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, a także zasadami wprowadzania korzystnych zmian w otoczeniu dziecka. |
|
||
380-DS5-2IAE |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
380-DS5-2IBF |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Problematyka przedmiotu obejmuje podstawy wiedzy z zakresu wychowania fizycznego. Studentki i Studenci są zapoznawani z podstawową terminologią z zakresu aktywności i sprawności fizycznej, procesem uczenia się i nauczania czynności ruchowych, zaburzeniami postawy ciała i prawidłowymi wzorcami ruchu oraz wybranymi współczesnymi koncepcjami i modelami wychowania fizycznego w Polsce i na świecie |
|
||
380-DS5-2JAH |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem praktyki jest zapoznanie Studentów/tki z funkcjonowaniem i specyfiką przedszkola i szkoły, poznanie dokumentacji tych instytucji, gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą z dziećmi/uczniami oraz konfrontowanie wiedzy nabywanej na zajęciach z psychologii i pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu. W toku praktyki studenci obserwują i analizują pracę grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowania i aktywności podejmowane przez dzieci lub uczniów w czasie zajęć. |
|
||
380-DS5-2XIAF |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom rozwoju wiedzy i umiejętności obejmujących: Podstawy, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji eduk. Przedszkole, szkoła jako organizacja. Definicje i filary uczącej się org. (szkoły/przedsz.). Warunki organizacyjnego uczenia się. Sposoby postępowania, pozwalające efektywnie wykonywać zadania zawod. na etapie eduk. przedsz. i wczesnoszk.. Umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wych. przedsz. oraz edukacji wczesnoszk. Mistrzostwo osobiste (umiejętność planowania rozwoju n-la). Modele myślowe (definicja, modele myśl. ucz., n-la, rodzica; odkrywanie i zmiana modeli utrudniających funkcjonowanie i rozwój jednostek/zespołów). Budowanie wspólnej wizji szkoły/przedsz. Zespołowe uczenie się (znaczenie, formy i warunki ). Myślenie systemowe (funkcje szkoły/przedsz., umiejętność dostrzegania wzajemnych związków i relacji w szkole/przedsz. Uczeń/dziecko- n-l - rodzic w uczącej się szkole/przedsz. |
|
||
380-DS5-2JPN |
Wiedza o akwizycji i nauce języków (od 2025-10-01)
|
brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) 2 rok PiW SJ sem. zimowy
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
380-DS5-2IBD |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Treść wykładów dotyczyć będzie zagadnień związanych z myśleniem dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz możliwościami jego rozwijania na zajęciach matematycznych (umiejętność wnioskowania logicznego, argumentacji, uogólniania, stawiania i weryfikacji hipotez). Omówione zostanie zagadnienie poznania matematycznego oraz mechanizm nabywania wiedzy matematycznej. |
|
||
380-DS5-2XJAS |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Istotą przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym. Omówione zostaną ponadto zagadnienia dotyczące roli zabawek w samodzielnym działaniu dziecka oraz umiejętności współdziałania dzieci podczas zabaw. |
|
||