Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych 0800-OS1-3GOU
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Badora S. (2005). Dom dziecka. (w:) Brągiel J., Badora S. (Red.) Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole Błaszczyk B., Posłuszna-Owcarz M. Praca z rodzinami wychowanków, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2003, nr 3 Cieślik A., Ligus R., Szecówka-Nowak M. i wsp., (2013). Indywidualny program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów uzdolnionych, ich rodziców i nauczycieli. Wrocław: FEM Golczyńska-Grondas A. (2004). Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków Jagieła J., Trudny uczeń w szkole, pdf Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa Kur J. Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną zalety i ograniczenia, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2005, nr 2 Liciński M. (2014). O przemocy. Warszawa: Towarzystwo Psychoprofilaktyczne Pawełczak K. (2012), Diagnoza psychopedagogiczna dziecka z niepełnosprawnością (w:) M.Buchnat, B.Tylewska-Nowak (Red.) Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa: Difin Piekarski J. , Marynowicz-Hetka E. Projekt działania i jego funkcje Polkowski T. Indywidualny plan pracy z dzieckiem i rodziną w instytucji opiekuńczo-wychowawczej Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 2002, nr 3 Polkowski T. Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną w warunkach instytucji opiekuńczo- wychowawczej. Towarzystwo NASZ DOM 2004,2005,2006 Prochaska J.O. Norcross J.C. , Diclemente C.C.(2008). Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany, który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki. Warszawa Sarnat-Ciastko A (2015), Tutoring w polskiej szkole Sołbut A. (2014). Wspieranie w rozumnym rodzicielstwie na przykładzie dobrych praktyk preferowanych w świetlicach dla dzieci, (w:) S.Badora, P.Maciaszczyk, M.Piątek (Red.) Pedagogika opiekuńcza wobec problemów rodziny i możliwości jej wspierania, Tarnobrzeg Sołbut A. (2015). Pomocowość vs pozorność działań służb socjalnych w odniesieniu do rodzin objętych procedurą Niebieskiej Karty (w:) P.Kwiatkowski, A.Szecówka, D.Kowalczyk (Red.). Tradycje i perspektywy optymalizowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Wrocław Z opieki w dorosłość. Model usamodzielnienia. (2014). Warszawa: Towarzystwo Psychoprofilaktyczne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. 2013 poz. 199), z póź. zmianami. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., poz. 532) Literatura uzupełniająca: Deptuła M. (Red.) (2005). Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz Deptuła M. (Red.) (2006). Diagnostyka, profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz Gajewska G. (1997). Problemy-dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra Gajewska G., Bazydło-Stodolna K.,(2005). Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra Kozłowska A. (2000). Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa Musiał M., (2017). Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Mamania Rybczyńska. D (Red.) (2003). Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków Stierlin H., Rucke-Embden I. Wetzel N., Wirsching M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: GWP Szostak S., Tabaka A. (2004), Porozmawiajmy o agresji Propozycja programu profilaktyczno-wychowawczego, Kraków Trempała J. (Red.), (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzą K_W15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej Umiejętności K_09 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczne K_U10 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań Kompetencje społeczne K_K02 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne Celem jest nabycie przez studentów umiejętności planowania pracy pedagogicznej ukierunkowanej na indywidualizację oddziaływań w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów. W wyniku realizacji przedmiotu student powinien: -znać procedury organizacji i udzielania pomocy pedagogiczno-psychologicznej, -znać główne założenia teoretyczne dotyczące projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych, -analizować i interpretować wyniki wielospecjalistycznej oceny rozwoju dziecka na potrzeby planowania zindywidualizowanych oddziaływań pedagogiczno-psychologicznych, -formułować założenia i cele indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych, dobierać metody i środki ich realizacji z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów, -analizować treści programów pedagogiczno-psychologicznych pod kątem dostosowania do indywidualnych możliwości i potrzeb ucznia, -opracować własną propozycję indywidualnego programu pedagogiczno-psychologicznego, -wykazywać się otwartością na podejmowanie działań związanych z udzielaniem pomocy pedagogiczno-psychologicznej, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenia przedmiotu: - frekwencja nie mniejsza niż 80%; dopuszczalne dwie nieobecności usprawiedliwione (jedna nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach) - aktywność na zajęciach - ocena efektów pracy zespołowej (przygotowanie wystąpienia na zajęcia ) - przygotowanie projektu programu pedagogiczno-psychologicznego |
Zakres tematów: |
1.Teoretyczne podstawy projektowania i realizacji programów pedagogiczno-psychologicznych. Organizacja zajęć – omówienie warunków zaliczenia przedmiotu 2. Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych 3. Relacje rówieśnicze i ich znaczenie w budowaniu wiedzy o sobie i świecie społecznym 4. Uczeń trudny w szkole. Przykłady trudnych zachowań (wg J.Jagieły). Praca z uczniem trudnym 5. Agresja i przemoc – programy przeciwdziałania agresji dzieci i młodzieży (przykłady odnoszące się do różnych okresów rozwojowych) 6. Diagnoza psychopedagogiczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 7. Dziecko uzdolnione. Tutoring. Indywidualny program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów uzdolnionych 8.Tożsamość wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Z opieki w dorosłość. - Model usamodzielnienia 9. Metoda indywidualnych planów pracy z dzieckiem i rodziną w instytucji opiekuńczo-wychowawczej Praca nad projektami na zajęciach ćwiczeniowych 10.Wieloaspektowa ocena funkcjonowania dziecka - analiza przypadków 11. Formułowanie zaleceń do pracy z dzieckiem- analiza indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz potencjałów rozwojowych. 12. Współpraca z rodzicami i instytucjami /partnerami w zakresie udzielania indywidualnej pomocy pedagogiczno-psychologicznej. 13. Projektowanie scenariuszy zajęć pedagogiczno-psychologicznych – struktura, treści, organizacja i przebieg zajęć 14., 15. Prezentacja i omówienie projektów indywidualnych programów pedagogiczno-psychologicznych |
Metody dydaktyczne: |
praca z tekstem, prezentacja, dyskusja grupowa, metoda projektowa |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
11 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Irena Parfieniuk | 24/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.