Asystentura rodziny 0800-SN1-2XGWU
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014. T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014. C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007. I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa 2016. I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017. I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016. Czasopiśmiennictwo pedagogiczne. Ustawodawstwo socjalne. |
||
Efekty uczenia się: |
Student: zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo K_W03 dyskusja, konsultacje zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania K_W09 dyskusja, konsultacje potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej, pedagogicznej, filozoficznej, prawnej i ekonomicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych K_U02 dyskusja, konsultacje potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania K_U04 dyskusja, konsultacje ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki K_K03 dyskusja, konsultacje |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - zapoznanie się z funkcjonowaniem wybranej rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością. Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu na podstawie pracy pisemnej zaliczeniowej oraz aktywności na zajęciach stacjonarnych i z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej. |
||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do problematyki przedmiotu. Rodzina z problemem niepełnosprawności dziecka jako obszar działań asystenta (doświadczenia rodzicielskie i źródła osamotnienia). Metodologia badań i opracowanie autorskich narzędzi badawczych. Etap nawiązania kontaktu z rodziną, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji – założenia teoretyczne. Etap rozpoznania sytuacji rodziny – sprawozdanie z przeprowadzonych badań. Etap planowania pracy z badaną rodziną wychowującą dziecko z niepełnosprawnością – opis i analiza. Etapy realizacji planu pracy, oceny okresowej i końcowej – przewidywane trudności w realizacji działań i sposoby przeciwdziałania. |
||
Metody dydaktyczne: |
Na zajęciach wykorzystywana jest: • prelekcja • dyskusja • narzędzia multimedialne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 14:30 - 17:00,
sala A207 |
Joanna Szymanowska | 22/100 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.