Literatura: |
G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014.
T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014.
C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.
I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa 2016.
I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017.
I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016.
Czasopiśmiennictwo pedagogiczne.
Ustawodawstwo socjalne.
|
Efekty uczenia się: |
Student:
zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo K_W03 dyskusja, konsultacje
zna definicję podstawowych problemów społecznych; posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania K_W09 dyskusja, konsultacje
potrafi korzystać z wiedzy socjologicznej, pedagogicznej, filozoficznej, prawnej i ekonomicznej w formułowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu tych dyscyplin naukowych K_U02 dyskusja, konsultacje
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania, interpretowania problemów społecznych z zastosowaniem strategii ich rozwiązywania K_U04 dyskusja, konsultacje
ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki K_K03 dyskusja, konsultacje
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - zapoznanie się z funkcjonowaniem wybranej rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu na podstawie pracy pisemnej zaliczeniowej oraz aktywności na zajęciach stacjonarnych i z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość (od 51% pkt. możliwych do uzyskania)
Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej.
|
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do problematyki przedmiotu.
Rodzina z problemem niepełnosprawności dziecka jako obszar działań asystenta (doświadczenia rodzicielskie i źródła osamotnienia). Metodologia badań i opracowanie autorskich narzędzi badawczych.
Etap nawiązania kontaktu z rodziną, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji – założenia teoretyczne.
Etap rozpoznania sytuacji rodziny – sprawozdanie z przeprowadzonych badań.
Etap planowania pracy z badaną rodziną wychowującą dziecko z niepełnosprawnością – opis i analiza.
Etapy realizacji planu pracy, oceny okresowej i końcowej – przewidywane trudności w realizacji działań i sposoby przeciwdziałania.
|