Literatura: |
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009.
[lub: U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005; R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990; B. Boniecka, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999]
2) A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002.
3) S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.
4) B. Witosz, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005.
5) Akty i gatunki mowy, w: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004
6) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008.
7) M. R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971.
8) T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993.
|
Efekty uczenia się: |
Student potrafi:
U1) dokonywać interpretacji komunikatów z uwzględnieniem komponentu pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego.
U2) wskazać w tekście odniesienia do sytuacji komunikacyjnej, elementy metatekstowe i intertekstualne oraz określić ich funkcję;
U3) tworzyć spójne komunikaty zgodnie z założonym celem wypowiedzi i ustalonym wzorcem gatunkowym ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności sporządzania planów tekstu, abstraktów, streszczeń i podsumowań.
K) uczestniczy w dyskursie publicznym, tworząc różnego rodzaju komunikaty użytkowe z nastawieniem na potrzeby odbiorców wypowiedzi i z uwzględnieniem ich kompetencji
Metody weryfikacji: ocenianie bieżące wykonania zadań podczas zajęć, zaliczenie ćwiczeń na ocenę: na podstawie aktywności na zajęciach oraz wyniku kolokwium
|
Zakres tematów: |
1) Rozpoznawanie wyznaczników gatunku w tekstach użytkowych, publicystycznych, urzędowych, naukowych i in.
2) Wskazywanie w tekście funkcji elementów kompozycyjnych i metatekstowych;
3) Identyfikacja aktów mowy w tekście; intencji i strategii komunikacyjnych nadawców;
4) Ćwiczenia w identyfikacji wskaźników koherencji treściowej w tekście; analiza błędów w zakresie spójności wypowiedzi;
5) Ćwiczenia w analizie i interpretacji wypowiedzi – strategie odbiorcy; wpływ kontekstu
6) Redagowanie planu tekstu; streszczeń i abstraktów; przekształcanie tekstów.
|