Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lingwistyka tekstu 0400-PS2-1LNGT
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009.

[lub: U. Żydek-Bednarczuk, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005; R.-A. de Beaugrande, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, tłum. A. Szwedek, Warszawa 1990; B. Boniecka, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin 1999]

2) A. Wilkoń, Spójność i struktura tekstu. Wstęp do lingwistyki tekstu, Kraków 2002.

3) S. Gajda, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993.

4) B. Witosz, Genologia lingwistyczna, Katowice 2005.

5) Akty i gatunki mowy, w: Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, cz. 3, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004

6) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008.

7) M. R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław 1971.

8) T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993.

Efekty uczenia się:

Student potrafi:

U1) dokonywać interpretacji komunikatów z uwzględnieniem komponentu pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego.

U2) wskazać w tekście odniesienia do sytuacji komunikacyjnej, elementy metatekstowe i intertekstualne oraz określić ich funkcję;

U3) tworzyć spójne komunikaty zgodnie z założonym celem wypowiedzi i ustalonym wzorcem gatunkowym ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności sporządzania planów tekstu, abstraktów, streszczeń i podsumowań.

K) uczestniczy w dyskursie publicznym, tworząc różnego rodzaju komunikaty użytkowe z nastawieniem na potrzeby odbiorców wypowiedzi i z uwzględnieniem ich kompetencji

Metody weryfikacji: ocenianie bieżące wykonania zadań podczas zajęć, zaliczenie ćwiczeń na ocenę: na podstawie aktywności na zajęciach oraz wyniku kolokwium

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie aktywności podczas zajęć, wyników zadań warsztatowych i końcowego kolokwium. Nieobecności powyżej jednej w semestrze należy zaliczyć indywidualnie podczas konsultacji z prowadzącym ćwiczenia.

Zakres tematów:

1) Rozpoznawanie wyznaczników gatunku w tekstach użytkowych, publicystycznych, urzędowych, naukowych i in.

2) Wskazywanie w tekście funkcji elementów kompozycyjnych i metatekstowych;

3) Identyfikacja aktów mowy w tekście; intencji i strategii komunikacyjnych nadawców;

4) Ćwiczenia w identyfikacji wskaźników koherencji treściowej w tekście; analiza błędów w zakresie spójności wypowiedzi;

5) Ćwiczenia w analizie i interpretacji wypowiedzi – strategie odbiorcy; wpływ kontekstu

6) Redagowanie planu tekstu; streszczeń i abstraktów; przekształcanie tekstów.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia warsztatowe (indywidualne i zespołowe), dyskusja, prezentacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Irena Szczepankowska 19/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Irena Szczepankowska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)