Socjoterapia 0800-SN1-2SOD
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 7 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sawicka K. (red.), (1998) : Socjoterapia. CMPPP MEN. Warszawa Sobolewska Z.(1993) : Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży- zasady projektowania zajęć. OPTA. Warszawa. Jakubowska B.(1997) : Świetlica socjoterapeutyczna , prezentacje MOP. Instytut Badań Edukacyjnych. Warszawa. Okun B.F.( 2002): Skuteczna pomoc psychologiczna. Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Warszawa. H.S. Bernard, K.Roy MacKenzi(2000).; Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk Deptula M. (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Pluta T. (2007) Profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałaniu agresji u dzieci w wieku szkolnym, Kraków, Wydawnictwo „Impuls”. Literatura uzupełniająca: CarsonR.C.,. Butcher J.N,.Mineka ,(2003).; Psychologia zaburzeń, GWP, Gdańsk Jagieła J. .(2007): Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków Grzesiuk L. (red.), (1994);Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa. Santorski J. (red.), (1993);ABC psychologicznej pomocy, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO, Warszawa. Dabrowska M., Rozesłaniec M. (2004): Korygowanie zachowań dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych. Marszałek, Toruń, Wopel K.( 2004): Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność Kielce, Hank D.( 2003): Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą. Jedność, Kielce . Młyńczyk W. red. (2012): Socjoterapia teoria i praktyka. Część VI, WOAK. Białystok. Młyńczyk W. red. (2011): Socjoterapia teoria i praktyka. Część V, WOAK. Białystok. Młyńczyk W. red. (2010): Socjoterapia teoria i praktyka. Część IV, WOAK. Białystok. Młyńczyk W. red. (2009): Socjoterapia teoria i praktyka .Część III, WOAK. Białystok. Młyńczyk W. red. (2007),Socjoterapia teoria i praktyka .Część II, WOAK. Białystok. |
||
Efekty uczenia się: |
Student: - posiada umiejętność stosowania strategii, technik i procedur pracy socjoterapeutycznej wobec dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym - posiada umiejętność w zakresie zmian sposobów zachowań, odreagowania emocjonalnego i umiejętności motywacyjnych - rozpoznaje treści urazowe uczestników grupy i projektuje ich niwelowanie poprzez zorganizowanie odpowiednich sytuacji korygujących w pracy z grupą - zna mechanizmy i strategie rozwoju grupy socjoterapeutycznej - nabył umiejętność kierowania grupą , rozpoznawania faz rozwojowych oraz budowy relacji w grupie –zna zasady prowadzenia zajęć, nastawionych na realizację określonych celów - potrafi dokonać diagnozy w procesie socjoterapeutycznym –posiada umiejętności konstruowania i prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach oraz projekt zajęć socjoterapeutycznych Ocena realizacji projektu socjoterapeutycznego. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena zadań projektowych i prezentacji oraz minimum 90 % uczestnictwa w zajęciach. Nieobecności nieusprawiedliwione wymagają zliczenia w ramach konsultacji oraz dodatkowo opracowania programu zajęć socjoterapeutycznych z wybranych zagadnień . Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu :2 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
1. Funkcjonowanie małych grup społecznych. Dynamika rozwoju grupy socjoterapeutycznej i procesów w niej zachodzących. Metoda i proces w socjoterapii. 2. Prezentacja wybranych metod oddziaływania. Programy socjoterapeutyczne wokół określonego problemu. Wskazówki metodyczne. 3. Budowa umiejętności projektowania i prowadzenia warsztatów socjoterapeutycznych. Analiza celów, funkcji i etapów procesu socjoterapii. Ocena doboru treści w zadaniach socjoterapeutycznych. 4. Konstruowanie samodzielnych projektów socjoterapeutycznych. Analiza programów w odniesieniu do procesu resocjalizacji. 5. Realizacja programów socjoterapeutycznych ukierunkowanych na wybrane cele korekcyjne w grupie. Praca nad integracją i współpracą w grupie. 6. Realizacja projektów rozwijających ukryte potencjały uczestników socjoterapii. Praca w oparciu o koncepcje terapii przez rozwój. |
||
Metody dydaktyczne: |
Gry dydaktyczne, zadania projektowe, prezentacja, dyskusja, praca zespołowa, pokaz,inscenizacja,metody symulacyjne. Metoda zajęć praktycznych, |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 15:30 - 17:55,
sala A203 |
Anna Chańko-Kraszewska, Piotr Chlebowski | 22/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.