Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej: T. 1 / red. nauk. T. Pilch, T. Sosnowski, Warszawa 2013.

2. Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej: V Zjazd Pedagogów Społecznych. T. 2 / red. nauk. W. Danilewicz, W. Theiss,

Warszawa 2014.

3. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego / red. nauk.: M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Warszawa 2013.

4. Dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji

i integracji społecznej osób starszych / red. nauk. A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko, Toruń 2014.

5. Zagrożenia i perspektywy współczesnej pedagogiki społecznej: wybrane problemy i kwestie społeczne w ujęciu podmiotowym / red. nauk. A. Łacina-Łanowski, Łódź 2015.

6. Pedagogika społeczna: wstępy i kontynuacje / red.nauk. E. Marynowicz-Hetki, E. Skoczylas-Namielskiej, Łódź 2015.

7. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B.: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 1999.

8. Izdebska J.: Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.

9. Izdebska J. (red.) Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym. Wybrane zagadnienia i źródła z pedagogiki społecznej, Białystok 2003.

10. Izdebska J.: Dziecko osamotnione w rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Białystok 2004.

11. Kawula S. (red.): Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2001.

12. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom 1-2, Warszawa 2006.

13. Pilch T., Lepalczyk I.(red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995.

14. Pilch T. (red.).: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003.

15. Winiarski M.: Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej. Warszawa 2000.

16. Wroczyński R.: Pedagogika społeczna, Warszawa 1974.

Efekty uczenia się:

K_W01 – Student zna elementarną terminologię używaną

w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

K_W06 – Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach.

K_W07 – Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach.

K_W10 – Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

K_U01 - Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

K_U08 – Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.

K_U13 – Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.

K_K02 – Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.

K_K03 – Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia: ocena ciągła w czasie zajęć oraz ocena przygotowanych przez Studenta autorskich projektów, z zakresu projektowania własnych jak i ewaluacji realizowanych w środowisku lokalnym działań wpisujących się w strategię rozwiązywania problemów społecznych.

Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych

w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej.

Zakres tematów:

1. Podstawowe kategorie pojęć z zakresu pedagogiki społecznej.

2. Pojęcie, struktura i funkcje środowiska lokalnego. Charakterystyka wybranych środowisk lokalnych (miasta i wsi).

3. Grupa rówieśnicza w kontekście wychowawczym

i współczesnych zagrożeń. Organizacja, struktura, funkcje formalnych grup rówieśniczych.

4. Człowiek w sytuacji zagrożenia – przyczyny, istota problemu, przeciwdziałanie.( Człowiek bezrobotny jako problem pedagogiki społecznej; Ubóstwo i bezdomność jako zjawiska społeczne; Przemoc;

5. Metody pracy społeczno – wychowawczej.

6. Czas wolny młodzieży akademickiej w kontekście szans wychowawczych i zagrożeń.

7. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne - zagadnienia integracji oddziaływań pedagogicznych rodziny i szkoły.

8. Stowarzyszenie jako środowisko wychowawcze. Pozarządowe formy pomocy dziecku i rodzinie.

9. Dziecko chore i niepełnosprawne w rodzinie, szkole

i środowisku rówieśniczym.

10. Człowiek w obliczu śmierci. Formy pomocy osobom chorym i niepełnosprawnym w środowisku lokalnym.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, prezentacja, mapa myśli.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Perkowska 22/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Perkowska 18/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Perkowska 21/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Perkowska 19/ szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kuczyńska 21/ szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kuczyńska 17/ szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kuczyńska 26/ szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kuczyńska 21/ szczegóły
9 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kuczyńska 13/ szczegóły
10 (brak danych), (sala nieznana)
Marta Kuczyńska 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)