Literatura: |
Cudowska Agata, Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, (red.) K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161).
Kępski Czesław, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.
Nowakowska-Siuta Renata, Pedagogika porównawcza. Problemy stanu badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014.
Nowakowska-Siuta Renata, Dmitruk-Sierocińska Katarzyna (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018.
Pachociński Ryszard, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Prokop Jiri, Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2013.
Průcha Jan, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006
Váňová Miroslava, Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, (red.) B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105).
|
Efekty uczenia się: |
1. Studentka/Student zna elementarną terminologię używaną w komparatystyce oświatowej, ma wiedzę o usytuowaniu pedagogiki porównawczej w systemie innych nauk oraz o jej specyfice.
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny.
2. Studentka/Student zna różne modele kształcenia na świecie, rozumie istotę i sens edukacji, potrafi przeprowadzić analizę funkcjonowania edukacji w kontekście politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań rozwoju społeczeństwa globalnego.
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny.
Egzamin pisemny obejmuje pytania otwarte wymagające opisowej odpowiedzi studenta.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczył ćwiczenia i był obecny na minimum 51% wykładów. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie egzaminu pisemnego, który obejmuje 4 polecenia otwarte wymagające opisowej odpowiedzi studenta, za każde z nich można uzyskać od 0 do 3 punktów. Otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu wymaga zdobycia przez studenta minimum 51% punktów (czyli 6,5 pkt. na 12 pkt. możliwych). Pozytywna ocena z egzaminu nie podlega poprawie.
|
Zakres tematów: |
1. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje.
2. Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi.
3.Teoretyczne założenia i metodologiczne podstawy międzynarodowych analiz porównawczych.
4. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie.
5. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych.
6. Polityka oświatowa w kreowaniu nowoczesnych systemów oświatowych.
7. Modele edukacji na świecie w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego.
|