Pedagogika porównawcza 0800-S2-1YPPO
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Cudowska Agata, Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności, [w:] Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju, (red.) K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011 (s. 143-161). Kępski Czesław, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016. Nowakowska-Siuta Renata, Pedagogika porównawcza. Problemy stanu badań i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2014. Nowakowska-Siuta Renata, Dmitruk-Sierocińska Katarzyna (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018. Pachociński Ryszard, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007. Prokop Jiri, Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2013. Průcha Jan, Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006 Váňová Miroslava, Pedagogika porównawcza, [w:] Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, (red.) B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105). |
||
Efekty uczenia się: |
1. Studentka/Student zna elementarną terminologię używaną w komparatystyce oświatowej, ma wiedzę o usytuowaniu pedagogiki porównawczej w systemie innych nauk oraz o jej specyfice. Sposób weryfikacji: egzamin pisemny. 2. Studentka/Student zna różne modele kształcenia na świecie, rozumie istotę i sens edukacji, potrafi przeprowadzić analizę funkcjonowania edukacji w kontekście politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań rozwoju społeczeństwa globalnego. Sposób weryfikacji: egzamin pisemny. Egzamin pisemny obejmuje pytania otwarte wymagające opisowej odpowiedzi studenta. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczył ćwiczenia i był obecny na minimum 51% wykładów. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie egzaminu pisemnego, który obejmuje 4 polecenia otwarte wymagające opisowej odpowiedzi studenta, za każde z nich można uzyskać od 0 do 3 punktów. Otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu wymaga zdobycia przez studenta minimum 51% punktów (czyli 6,5 pkt. na 12 pkt. możliwych). Pozytywna ocena z egzaminu nie podlega poprawie. |
||
Zakres tematów: |
1. Komparatystyka oświatowa jako samodzielna dyscyplina naukowa, jej przedmiot, cele, zadania i funkcje. 2. Podstawowe pojęcia komparatystyki oświatowej i zależności między nimi. 3.Teoretyczne założenia i metodologiczne podstawy międzynarodowych analiz porównawczych. 4. Międzynarodowe badania komparatystyczne: typy, rodzaje i wyniki analiz edukacji na świecie. 5. Wskaźniki rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych. 6. Polityka oświatowa w kreowaniu nowoczesnych systemów oświatowych. 7. Modele edukacji na świecie w zakresie szkolnictwa obowiązkowego, średniego i wyższego. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające i dialogowe, wyjaśnianie, prezentacje. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (parzyste), 10:15 - 11:45,
sala C02 |
Agata Cudowska | 56/ |
szczegóły![]() |
2 |
co druga środa (nieparzyste), 10:15 - 11:45,
sala C02 |
Agata Cudowska | 52/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.