Indywidualizacja pracy z dzieckiem 0800-PPAS2-2HAK
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
1. E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja, uzdolnienia, refleksja nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2011. 2. Brown A. L., FerraraR. A. (1994) Poznawanie stref najbliższego rozwoju. W: A. Brzezińska i G. Lutomski (red.) Dziecko w swiecie ludzi i przedmiotów. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo 3. Karwowska-Struczyk M. (2012) Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa, Wyd. UW 4. Kienig A. (2012) O potrzebie indywidualizacji pracy z dzieckiem w okresie wczesnej edukacji. W: B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, A. Kienig (red) Potrzeby edukacyjne ucznia w pedagogicznej perspektywie. Białystok: Libra, s. 14-29 5. Suświło M. (2004)Inteligencje wielorakie w nowoczesnym kształceniu: Olsztyn. 6. J. Thompson, Specjalne potrzeby edukacyjne – wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 7. Z. Janiszewska – Nieścioruk (red.), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010. 8. MEN, Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przewodnik, Warszawa 2010. |
||
Efekty uczenia się: |
1.Student ma pogłębioną wiedzę na temat indywidualizacji pracy z małym dzieckiem w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych – K_W06 Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, ocena z egzaminu 2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – K_U11 Weryfikacja: opracowanie projektu pracy indywidualnej z dzieckiem 3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do dzieci przedszkolnych. K_K04 Weryfikacja: obserwacja pracy na zaęciach, projekt |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczeniem ćwiczeń będzie: - ocena aktywności studenta na zajęciach, - ocena pracy przy przygotowaniu projektu, Zaliczeniem nieobecności będzie odpowiedź ustna lub referat na podany temat. Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
||
Zakres tematów: |
Tematyka ćwiczeń: 1. Formalno-prawne podstawy indywidualizacji pracy z małym dzieckiem 3. Praca indywidualna w perspektywie teorii L.S Wygotskiego 4. Analiza indywidualnego toru rozwoju dziecka: specyfika tempa i rytmu rozwoju, dysharmonie rozwojowe, mikrodeficyty rozwojowe 5. Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera a zasada indywidualizacji 6. Idea Planu Daltońskiego 7. Indywidualizacja pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: - Uczniowie niepełnosprawni: uczniowie z niepełnosprawnością intelaktualną, uczniowie niewidomi i słabowidzący, uczniowie niesłyszący i słabosłyszący, uczniowie z autyzmem, uczniowie z niepełnosprawnością ruchową, - Uczniowie z chorobami przewlekłymi, - Uczniowie z ADHD, - Uczniowie z poważnymi zaburzeniami w komunikowaniu się. - Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym. - Uczniowie wybitnie zdolni - Uczniowie z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi. |
||
Metody dydaktyczne: |
metoda ćwiczeniowa, dyskusja, studium przypadku, metoda projektu |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
2 |
każdy czwartek, 12:00 - 13:30,
sala A207 |
Małgorzata Bilewicz | 14/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.