Język łaciński 1 0500-FS1-1JŁA1
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Norajr Ter-Grigorian Disco linguam Latinam. Podręcznik języka łacińsego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009; - J. Wojtczak-Szyszkowski, Roma clarissima urbium. Język łaciński dla studentów kierunków historycznych i filologicznych, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: - K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1989, - J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005, - L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1996, - M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986, - J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa 2002, - O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, PWN, Warszawa 2002, - J. Danka, M. Kaźmierczak, Język łaciński dla anglistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002, - L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu? Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych kierunków humanistycznych, Temida 2, Białystok 2007, - I. Salomonowicz-Górska, Ćwiczenia z języka łacińskiego, Warszawa 2000, - Z. Lewandowski, K.Woś, Słownik cytatów łacińskich. Wyrażenia-sentencje-przysłowia, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, -- St. Kalinkowski, Aurea dicta. Słynne łacińskie sentencje, przysłowia i powiedzenia, Wydawnictwo Veda, t. 1-2, Warszawa 2001, - Cz. Michalunio SJ, Dicta. Zbiór łacińskich sentencji, przysłów, zwrotów i powiedzeń z indeksem osobowym i tematycznym, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: - posiada uporządkowaną wiedzę ogólną o antyku i zna podstawową terminologię łacińską z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, - posiada znajomość struktur gramatycznych i słownictwa umożliwiających rozumienie oryginalnych tekstów autorów rzymskich i wybranych autorów nowożytnych piszących po łacinie; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, testy kontrolne, kolokwium, - zna sentencje i zwroty łacińskie funkcjonujące we współczesnym świecie oraz rozumie ich kontekst a także zna etymologię podstawowych terminów naukowych; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne, - rozumie wpływ antyku na współczesną kulturę europejską, dostrzega antyczne źródła cywilizacji i kultury; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć , - potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do samodzielnego tłumaczenia tekstów łacińskich na język polski, korzystając ze słownika łacińsko-polskiego; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, testy kontrolne, kolokwium, - potrafi wymienić wyrazy pochodzenia łacińskiego funkcjonujące jako terminy w różnych dziedzinach nauki; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć - potrafi w określonych sytuacjach, znając kontekst, umiejętnie wykorzystać sentencje, przysłowia, zwroty; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć - potrafi współpracować w grupie; sposób weryfikacji: przygotowanie przekładu lub wykonanie ćwiczeń w grupach na zajęciach, - potrafi docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy; sposób weryfikacji: pytania na zajęciach.. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest: -regularne uczęszczanie na ćwiczenia (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; pozostałe trzeba albo usprawiedliwić albo zaliczyć zaległy materiał na konsultacjach) - napisanie testów cząstkowych i semestralnych na ocenę pozytywną - wykazanie się umiejętnością poprawnego czytania tekstów napisanych po łacinie - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - przygotowywanie się do ćwiczeń i praca własna studenta |
Zakres tematów: |
1. Wymowa i akcent w języku łacińskim. Ćwiczenia w czytaniu. Zarys historii języka łacińskiego 2. Wiadomości ogólne o czasowniku. Infinitivus, indicativus, imperativus praesentis activi czasowników regularnych. // Deklinacja I rzeczowników. Czas teraźniejszy czasowników koniugacji I. Budowa zdania łacińskiego pojedynczego. 3. Czasownik sum, esse. Orzeczenie imienne. Złożenia czasownika sum, esse. //Infinitivus, indicativus et imperativus praesentis activi słowa posiłkowego sum, esse i jego niektórych złożeń regularnych. Orzeczenie imienne. Zaimki osobowe, zaimek zwrotny. Krótka historia o wojnie trojańskiej. 4. Wiadomości ogólne o rzeczowniku. Deklinacja I. Italia na mapie Europy. // Deklinacja II rzeczowników. Nauka dzieci i młodzieży w starożytnym Rzymie. 5. Rzeczowniki deklinacji II. // Przymiotniki o trzech zakończeniach deklinacji I i II. Zaimki dzierżawcze. 6. Przymiotniki o trzech zakończeniach rodzajowych deklinacji I i II. Galia i jej mieszkańcy. // Infinitivus, indicativus, imperativus praesentis activi czasowników II – IV koniugacji. 7. Zaimki osobowe i zaimek zwrotny. // Złożenia nieregularne czasownika sum, esse: possum, posse; prosum, prodesse w czasie teraźniejszym. Dativus possessivus. 8.Czas teraźniejszy czasowników czterech koniugacji w stronie biernej. Ablativus auctoris et rei efficientis. Zamiana zdań ze strony czynnej na bierną. // Zaimek wskazujący is, ea, id. Zaimek pytajny: quis? quid? Zaimek względny qui, quae, quod. 9. Sposoby wyrażania stanu posiadania. Dativus possessivus. // Deklinacja III rzeczowników – typ spółgłoskowy, samogłoskowy i mieszany. Zaimki: nemo, nihil, nullus,-a, -um. Imię i nazwisko w starożytnym Rzymie. 10. Imperfectum – czas przeszły niedokonany w stronie czynnej i biernej. Bogowie w wierzeniach Rzymian. // Accusativus duplex. Antyczna kuchnia śródziemnomorska. 11. Futurum – czas przyszły niedokonany w stronie czynnej i biernej. Bajki Fedrusa. // Przymiotniki III deklinacji. Apollo i Diana 12. Deklinacja III rzeczowników, typ spółgłoskowy. Accusativus et Nominativus duplex. Apollo i Diana. // Przegląd zaimków wskazujących: ille, illa, illud; ipse, ipsa, ipsum; iste, ista, istud; hic, haec, hoc. Ablativus temporis. 13. Deklinacja III rzeczowników, typ samogłoskowy. Postać Marka Tulisza Cycerona. // Indicativus imperfecti activi czasowników I – IV koniugacji. Składnia nazw miast. 14. Deklinacja III rzeczowników, typ mieszany. // Indicativus futuri I activi czasowników I – IV koniugacji. Rodzina w starożytnym Rzymie. 15. Przymiotniki deklinacji III. Participium praesentis activi. O Hannibalu. // Czas teraźniejszy czasowników czterech koniugacji w stronie biernej. Małżeństwa w starożytnym Rzymie. 16. Supinum. Participium perfecti passivi. // Indicativus imperfecti et futuri I passivi. Ablativus auctoris et Ablativus rei efficientis. 17. Participium futuri activi. Coniugatio periphrastica activa. // Stopniowanie przymiotników: regularne, nieregularne i opisowe. 18. Indicativus perfecti, plusquamperfecti et futuri II activi. O pisarzach greckich i rzymskich. // Ablativus comparationis et Genetivus partitivus. 19.Zaimki wskazujące. Historia króla Midasa. // Adverbia - tworzenie i stopniowanie przysłówków. Participium praesentis activi. Wierzenia starożytnych Greków i Rzymian. 20. Zaimek względny. Filozofowie starożytnego Rzymu – Seneka. // Deklinacja IV i V rzeczowników. 21.Deklinacja IV rzeczowników. Dom rzymski. // Indicativus perfecti, plusquamperfecti, futuri II activi. 22.Deklinacja V rzeczowników. Dni i miesiące rzymskiego kalendarza. // Supinum. Participium perfecti passivi. Indicativus perfecti, plusquamperfecti, futuri II passivi. 23. Tworzenie przysłówków. Stopniowanie przymiotników i przysłówków. Ablativus comparationis et Genetivus partitivus. O różnorodności starorzymskich obyczajów.// Ablativus absolutus. 24. Indicativus perfecti, plusquamperfecta et futuri II passivi. O królach rzymskich według Tacyta. // Participium futuri activi. Coniugatio periphrastica activa. 25. Accusativus cum infinitivo, Nominativus cum infinitivo. O etosie pracy w starożytności. 26. Gerundium, Gerundivum, Coniugatio periphrastica passiva. O Diogenesie. 27.Coniunctivus praesentis et imperfecti activi et passivi. Coniunctivus w zdaniu głównym. Pieśń akademicka „Gaudeamus igitur” 28. Zasada następstwa czasów. Zdania celowe i dopełnieniowe. Sokrates i Platon. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, praca z tekstem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, praca w grupach, ćwiczenia indywidualne studentów utrwalające i sprawdzające nabytą wiedzę, konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Urszula Tylicka | 20/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.