Literatura: |
Literatura podstawowa:
• Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
• Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011.
• Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. APS, Warszawa 2011.
• Głodkowska J., Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo 2014, 2(24), 91-109.
• Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007.
• Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001.
Literatura uzupełniająca:
• Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa
• Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka, Wyd. Naukowe PTP, Poznań 2010.
• Gajdzica Z. (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2013.
• Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
• Obuchowska H. (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 1995.
• Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. Autonomia osób z niepełnosprawnością. Trans Humana, Białystok, 2016
• Sakowicz-Boboryko A., Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016.
• Stepulak M. Z., Łukasiewicz J. (red.), Wielowymiarowe ujęcie niepełnosprawności Wydawnictwo Naukowe WSEiI w Lublinie, Lublin 2017.
|
Efekty uczenia się: |
SP6_WG01 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat współczesnych kierunków rozwoju pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (sposób weryfikacji – egzamin pisemny);
SP6_UW02 - Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych obszarach życia (przestrzeń rodzinna, rehabilitacyjna, edukacyjna, społeczno-kulturalna itp.) oraz potrafi generować rozwiązania problemów, jak również przewidywać skutki planowanych działań (sposób weryfikacji – aktywność w trakcie zajęć, egzamin pisemny);
SP6_KK01 - Rozumie potrzeby osób z niepełnosprawnością, jest wrażliwy na ich psychologiczne, fizyczne i społeczne problemy, prezentuje postawę szacunku i zrozumienia (sposób weryfikacji – aktywność w trakcie zajęć)
|
Zakres tematów: |
1. Niepełnosprawność jako problem interdyscyplinarny
• zmiana paradygmatyczna w podejściu do niepełnosprawności
• kategorie niepełnosprawności
• etiologia niepełnosprawności
2. Społeczne wzory odpowiedzi na niepełnosprawność na przestrzeni dziejów – od wrogości ku integracji społecznej
3. Aktualne tendencje w kierunku autonomii i normalizacji życia osób z niepełnosprawnością
4. Organizacja procesu wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Edukacja integracyjna i włączająca – założenia a rzeczywistość
5. Rehabilitacja jako pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z niepełnosprawnością. Podmiotowy
i ekologiczny kontekst rehabilitacji
6. Znaczenie i rola rodziny w procesie wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego. Wsparcie społeczne rodziny
7. Podstawowe założenia, zasady, metody i formy pracy rewalidacyjnej z dziećmi z określonym rodzajem dysfunkcji rozwojowej
|