Wsparcie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym 0800-SPO-8HBR
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 5 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Ćwirynkało K., Żywanowska A., Wieloaspektowość wsparcia społecznego rodzin wychowujących dziecko niepełnosprawne, [w:] Kwaśniewska G., Wojnarska A. (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. Janocha W., Rodzina z osobą niepełnosprawną w społecznym systemie wsparcia, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2009. Karwowska M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo (w kontekście społecznych zmian). Kraków: Impuls. Kawczyńska-Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998. Kirenko J., Wsparcie społeczne rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym i jego uwarunkowania, [w:] Kornas-Biela D. (red.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2000. Meissner-Łozińska J., Instytucje i organizacje wspierające dziecko i rodzinę, [w:] Gruca-Mąsik U. (red.), Pomoc, opieka, wsparcie dziecka i rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. Minczakiewicz E.M., Wsparcie społeczne rodzin postawionych wobec dylematu narodzin dziecka z zespołem Downa i wyzwań związanych z jego wychowaniem, [w:] Piorunek M. (red.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014. Sęk H., Cieślak R., Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] Sęk H., Cieślak R. (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Szymanowska J., Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. Pomoc i wsparcie, Trans Humana, Białystok 2008. |
||
Efekty uczenia się: |
1.SP 6_WG 03 w zaawansowanym stopniu posiada wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania rodzin z osobami z niepełnosprawnością, uwarunkowania i rodzaje trudności występujących w różnych aspektach życia rodzinnego i społecznego oraz potrzebę kompleksowego wsparcia całej rodziny 2.SP 6_UO 01 posiada umiejętność współpracy ze środowiskiem rodzinnym oraz pracy w zespołach interdyscyplinarnych 3. SP 6_KO 01odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania terapeutyczne związane z tworzeniem warunków do aktywności edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Do zaliczenia ustnego dopuszczeni są studenci, którzy posiadają 95 % obecności na zajęciach. |
||
Zakres tematów: |
1. Pojęcia „inwalidztwo”, „upośledzenie”, „niepełnosprawność”, jako istotne dla zrozumienia problemu podmiotowości rodziny dziecka niepełnosprawnego. 2. Trudności rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym natury emocjonalno-społecznej. 3. Okresy przeżyć emocjonalnych rodziców po wykryciu niepełnosprawności u dziecka. |
||
Metody dydaktyczne: |
warsztaty, ćwiczenia indywidualne, praca w grupach. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Katarzyna Nadachewicz | 30/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.