Literatura: |
Płóciennik E., 2016, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i w szkole podstawowej, Łódź, Wyd. UŁ.
Klus-Stańska- D., 2010, Behawioryzm versus konstruktywizm: opozycyjne źródła koncepcji programowych, [w:] Nauczycielskie zmagania z podstawą programową, red. A. Dereń, J. Tersa, T., Sadoń-Osowiecka, Kartuzy.
Łukaszewicz R., 1994, Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map, Wrocław.
Bauman T., 2005, Aktywizowanie uczenia się jako obiecująca perspektywa w myśleniu nauczycieli, Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1.
Brzezińska A., 1994, Czym może być aktywne uczestnictwo ucznia i nauczyciela? [w]: G. Lutomski (red.): Uczyć inaczej, Poznań.
Bałachowicz J., 2009, Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa.
Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., red., 2013, Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków-Białystok.
Miłek K., 2015, Zabawa jako obszar poznawania dziecka, [w:] red. Guz S., Centner-Guz M., Zwierzchowska I., W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka, s.. 219-228.
|
Efekty uczenia się: |
1. Posiada uporządkowaną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat współczesnych koncepcji promujących aktywność własną dziecka, autonomiczne uczenie się, motywację wewnętrzną i poczucie podmiotowości. K_W04, K_W09
2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwoju człowieka i pedagogiki ogólnej w celu analizy i interpretacji problemów wspierania dziecka w rozwoju. K_U02, K_U10
3. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o tworzeniu psychopedagogicznych podstaw do uczenia się i rozwoju dziecka i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. K_U14, K_U04
4. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne zgodnie z najnowszą wiedzą K_K08
5. Odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych i osobistego rozwoju w roli nauczyciela K_K02
|
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium, dwie prace zaliczeniowe
Wyniki prac pisemnych określone procentowo:
0-50% ocena niedostateczna
51-60% ocena dostateczna
61-70% ocena dostateczna plus
71-80% ocena dobra
81-90% dobra plus
91-100% ocena bardzo dobra
ocena aktywności na ćwiczeniach, ocena obecności na zajęciach; samoocena.
|
Zakres tematów: |
1. Aktywność jako podstawowy warunek rozwoju i uczenia się dziecka – analiza projektów pracy z dziećmi w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej. Klasyfikacje możliwych rodzajów aktywności edukacyjnej dziecka w przedszkolu i w szkole – analiza scenariuszy pracy z dziećmi; projektowanie pracy z dziećmi – 2 godz.
2. Uczenie się dziecka według L. S. Wygotskiego, strefa najbliższego i aktualnego rozwoju dziecka, rodzaje wiedzy i rodzaje uczenia się – Analiza scenariuszy zadań edukacyjnych – 2 godz.
3. Uczenie się dziecka a typy sytuacji edukacyjnych oraz rodzaje modeli interakcji społecznych - Projektowanie zadań uruchamiających różne rodzaje uczenia się w przedszkolu i w szkole – projekt do wykonania poza zajęciami na uczelni.
4. Metody organizowania uczenia się dziecka – teoria a praktyka edukacyjna. Analiza:1) Cele i zadania edukacji elementarnej a cele uczenia się - analiza projektów pracy z dziećmi w przedszkolu i w szkole, 2) Organizacja procesu uczenia się dziecka w praktyce edukacyjnej przedszkola i szkoły – projektowanie i analiza rozwiązań praktycznych
- metoda inicjowania zabaw spontanicznych – 3 godz.;
- metoda projektowania okazji edukacyjnych – 2 godz.;
- metoda projektów – 2 godz/;
|