Literatura: |
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2012.
Domaradzki P., Krzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A., Superwizja pracy socjalnej dla praktyków, UŁ, Łódź 2016.
Ferreira M., Grewiński M., Reis-Jorge J., Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych, MCPS, Warszawa 2014.
Gilbert, M., Evans, K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
Łuczyńska, M., Olech, A. Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Warszawa 2013, (http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej.pdf)
Krzyszkowski J. (red), Wybrane aspekty pracy socjalnej. Podręcznik dla pracowników socjalnych, Wrocław 2012.
Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształtowanie, Warszawa 1996.
Szmagalski J. (red), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005.
Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, IRSS, Warszawa 2009.
|
Efekty uczenia się: |
KW_04 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów społecznych oraz możliwości i ograniczeń rozwojowych człowieka w świetle teorii naukowych (udział w dyskusji, przygotowaniu prezentacji w zespole).
KU_09 Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pracy socjalnej, jak i innych dyscyplin (udział w przygotowaniu prezentacji w zespole).
KU_10 Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie pracy socjalnej, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (aktywność w trakcie superwizji).
KK_01 Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (aktywność w trakcie superwizji).
KK_03 Jest przekonany o konieczności i doniosłości profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków. Poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki (udział w dyskusji).
|
Zakres tematów: |
1. Założenia teoretyczne superwizji – podstawowe pojęcia, modele, cele, funkcje.
2. Superwizja jako instrument reformy pomocy społecznej i pracy socjalnej - historia oraz regulacje prawne.
3. Gry transakcyjne w superwizji.
4. Kontrakt superwizyjny.
5. Superwizja grupowa i indywidualna - fazy i organizacja sesji superwizyjnej.
6. Techniki i narzędzia pomocne w superwizji pracy socjalnej.
7. Znaczenie ewaluacji w superwizji pracy socjalnej.
8. Trudności w rozwoju zawodowym pracowników socjalnych i skutecznej realizacji zadań.
|