Niepełnosprawność - wybrane aspekty społeczno-formalne 380-RS5-1IAM
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
•Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza , Impuls, Kraków 2015. •Belzyt J, Połom M. Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 2017, 28. •Budnik A.: Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle europejskiego i polskiego ustawodawstwa. Ars Educandi ,2017, 14, 103-126. •Cybulska R, Derewlana H, Kacprzak A, Pęczek K. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2017. •Łaska B. Prawo oświatowe a edukacja włączająca. Ośrodek Rozwoju Edukacji , Warszawa 2019 •Szeroczyńska M. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną sprawcą czynu zabronionego, Szkoła Specjalna, 2014 , Nr 4 (275), 289- 299. •Zima−Parjaszewska M: Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w postępowaniach sądowych i przed innymi organami. Poradnik praktyczny. PSOUU, Warszawa 2015. •Żywucka -Kozłowska E. Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018. |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5, -Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą społeczno-formalnych podstaw ochrony praw osób z niepełnosprawnością KA7_WK8, -Zna i rozumie prawne gwarancje dotyczące prawa do edukacji osób z niepełnosprawnością KA7_UK1,-- Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym w zakresie pedagogiki specjalnej z obszaru prawa oświatowego KA7_UU4,- Potrafi posługiwać się przepisami prawa w celu optymalizowania procesu kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi KA7_KO2-Jest przygotowany do odpowiedzialnego podejmowania decyzji oraz działań z uwzględnieniem formalnych podstaw ochrony praw osób z niepełnosprawnością |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę za pośrednictwem systemu UUSOS, w formie pisemnych odpowiedzi na pytania . Do otrzymania oceny pozytywnej niezbędne jest uzyskanie 51% punktów . |
||
Zakres tematów: |
1. Międzynarodowe akty prawne o charakterze ogólnym i szczególnym dotyczące praw osób z niepełnosprawnością. 2.Prawne gwarancje do edukacji osób z niepełnosprawnością w ustawodawstwie polskim. 3.Dostępność przestrzeni publicznej w świetle regulacji prawnych. 4.Rozwiązania ustawodawcze związane z ograniczaniem zdolności do czynności prawnych oraz przesłanki i konsekwencje ich stosowania.(ubezwłasnowolnienie). 5.Osoby z niepełnosprawnością w systemie resocjalizacji. |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 9:30 - 11:45,
sala C2.19 |
Dorota Otapowicz | 29/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.