Literatura: |
1. M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna .W stronę działań kreujących ,Impuls, Kraków 2014
2. M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, Wyd. Pedagogium, Warszawa, 2013
3. M. Konopczyński (red), Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Impuls, Kraków, 2016
4. W. Ambrozik, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Impuls, Kraków, 2016
5. L. Pytka. Pedagogika resocjalizacyjna, APS, Warszawa, 1997
6. B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży,UJ,Kraków2000.
7. B. Urban, J. Stanik (red), Resocjalizacja T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
Uzupełniająca:1. Cz .Czapów, S. Jedlewski, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971
8. T. Ward S. Maruna, Rehabilitation, Routledge, London and New York, 2007.
|
Efekty uczenia się: |
K_W01
Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_U02
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych
K_U10
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania oraz projektowania strategii działań profilaktycznych i naprawczych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów w pracy resocjalizacyjnej
Sposób weryfikacji:
· opracowanie studium przypadku nieletniego (przez 1-2 studentów) na podstawie współpracy z podopiecznym służby kuratorskiej (lub innej instytucji zajmującej się młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym bądź społecznie nieprzystosowaną. Oceniana będzie
a) praca studenta: zakres wyczerpania tematu, poprawność merytoryczna i językowa, odwołanie do źródeł zakresu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym, zaangażowanie grupy do wspólnej pracy
b) jakość indywidualej oceny studium przypadku dokonywana przez studentów online metodą blind peer review,
· Ocena aktywności i obecności na ćwiczeniach, dotrzymanie terminu opracowania i prezentowania zadanego materiału.
Wyklady:
test z zakresu tematyki wykładów
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (praca pisemna na temat wybranej koncepcji teoretycznej w resocjalizacji. Kryteria oceny: samodzielność w analizie definiowania z perspektywy danej koncepcji nieprzystosowania, celów resocjalizacji, stosowanych metod mocnych i słabych stron podejścia).
Kryterium dodatkowe: aktywność podczas wykładów realizowanych zdalnie.
|
Zakres tematów: |
1 Resocjalizacja w kryzysie zmiany
2. Resocjalizacja w Polsce i na świecie
3. Współczesne dylematy socjalizacyjne
2.1.Socjalizacja w ,,wirtualnej sieci’ ’jako nowe wyzwania dla pedagogiki resocjalizacyjnej
2.2.Socjalizacja w świecie ,,realnym’’
4.Dwie pedagogiki resocjalizacyjne na przełomie wieków
4.1.Pedaggoika resocjalizacyjna o wymiarach korekcyjnych i psychokorekcyjnych
4.2.Pedagogika resocjalizacyjna o wymiarach kreujących
5.Resocjalizacja jako kreująca działalność wychowawcza
5.1.Wspólczesne nurty pedagogiki kultury i teorie twórczości
5.2.Dwubiegunowy charakter wychowania resocjalizacyjnego
5.3.Tożsamość jako istota zmiany resocjalizacyjnej
5.4.Istota procesu destygmatyzacji
6.Działania wychowawcze w zakresie metodyki resocjalizacyjnej
6.1.Elementy strukturalne procesu poznawczego i twórczego jako przedmiot oddziaływań metodycznych
6.2.Resocjalizacyjna kreowania rozwoju potencjałów
6.3.Koncepcja metodyczna
6.4.Strategia resocjalizacyjna
6.5.Techniki resocjalizacyjne
6.6. Teatr resocjalizacyjny i resocjalizacja poprzez sport
7.Postulaty w zakresie kreowania pedagogiki resocjalizacyjnej
|