Literatura: |
Literatura podstawowa:
• A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, rozdz. 1. Przekonania i ich własności, Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 2002.
• A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, rozdz. 2. Percepcja, Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 2002.
• K.R. Popper, Dlaczego rachunek logiczny i rachunek arytmetyczny dają się stosować do rzeczywistości?, w: Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski, Warszawa: PWN, 1999, ss. 340-362.
• A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, rozdz. 5. W połowie drogi: fallibilizm, Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 2002.
• I. Lakatos, Nauka i pseudonauka, w: Pisma z filozofii nauk empirycznych, tłum. W. Sady, Warszawa: PWM, 1995, ss. 352-362.
• A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, rozdz. 9. Teoria bayesowska i teorie naturalistyczne, Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 2002.
Literatura uzupełniająca:
• A. Morton, Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, rozdz. 3. Przekonania aprioryczne, Warszawa: Wydawnictwo Spacja, 2002.
• A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak, 2006.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student rozumie podstawowe pojęcia epistemologiczne (K_W04)
2. Student zna główne filozoficzne koncepcje poznania (K_W21)
3. Student posługuje się terminologią, pojęciami i teoriami epistemologicznymi (K_U01)
4. Student umie jasno komunikować posiadaną wiedzę, zajmować stanowisko w dyskusji oraz podawać argumenty poprawne pod względem logicznym i merytorycznym (K_U06)
5. Student przyjmuje postawę krytyczną w dyskusjach naukowych i światopoglądowych (K_K07)
6. Studenta cechuje otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie (K_K08)
Sposoby weryfikacji: ocenianie ciągłe, kartkówki, praca pisemna.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę – na podstawie aktywności podczas zajęć, kartkówek i pracy pisemnej.
Warunkiem koniecznym zaliczenia ćwiczeń jest: napisanie wszystkich kartkówek, uzyskanie co najmniej średniej 3 z napisanych kartkówek oraz napisanie pracy pisemnej na wybrany temat uzgodniony z prowadzącym.
Ostateczna ocena z ćwiczeń zależy w 55% od ocen z kartkówek, w 35% od oceny z pracy pisemnej i w 10% od aktywności na zajęciach.
Znajomość materiału a ocena:
60%-69% - ocena dostateczna (3)
70%-74% - ocena dostateczna plus (3,5)
75%-84% - ocena dobra (4)
85%-89% - ocena dobra plus (4,5)
90%-100% - ocena bardzo dobra (5)
|
Zakres tematów: |
• Wartości poznawcze związane z systemem przekonań (prawda, wiedza, spójność, użyteczność, uzasadnienie, racjonalność), internalizm a eksternalizm epistemologiczny
• Podstawowe pytania epistemologii
• Zagadnienie percepcji: wiedza bezpośrednia, wiedza pośrednia, tradycyjny empiryzm jako odmiana fundamentalizmu epistemologicznego, empiryzm naturalistyczny
• Przekonania aprioryczne (empiryzm umiarkowany kontra aprioryzm umiarkowany): reguły wnioskowania a wzory rachunku logicznego, matematyka czysta – matematyka stosowana
• Fallibilizm i jego odmiany
• Nauka a pseudonauka: indukcjonizm, falsyfikacjonizm Poppera, irracjonalizm Kuhna i metodologia programów badawczych Lakatosa a praktyczne kryteria naukowości
• Bayesowskie ujęcie racjonalności a błędy poznawcze i racjonalność znaturalizowana
|