Literatura: |
• J. Pieńkos, Słownik łacińsko-polski. Łacina w nauce i kulturze, Zakamycze, Kraków 2001
• J. Sondel, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Uniwersitas, Kraków 2001
• M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986
• J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa 2002
• A. Kacprzak, J. Krzynówek, W. Wołodkiewicz, pod redakcją W. Wołodkiewicza, Regulae iuris. Łacińskie inskrypcje na kolumnach Sądu Najwyższego Rzeczypospolitej Polskiej. Wydawnictwo C. H. Bech, Warszawa 2006
|
Efekty uczenia się: |
Absolwent:
- zna podstawowe wiadomości z zakresu fleksji łacińskiej - ocena aktywności w trakcie zajęć
- zna podstawowe słownictwo łacińskie prawnicze - ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi wymienić kilka zwrotów i sentencji łacińskich - ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi posługiwać się słownikiem łacińsko-polskim - ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi poprawnie przeczytać tekst - ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do tłumaczenia prostych zwrotów i sentencji łacińskich na język polski -ocena aktywności w trakcie zajęć
- potrafi współpracować w grupie - ocena aktywności w trakcie zajęć
- jest gotów docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy - ocena aktywności w trakcie zajęć
|
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- regularne uczęszczanie na ćwiczenia ( do zaliczenia wymagane jest minimum 50% obecności na zajęćiach),
- aktywny udział w zajęciach,
- praca własna studenta.
|
Zakres tematów: |
1. Alfabet łaciński. Wymowa i akcent w języku łacińskim.
2. Deklinacja I i II rzeczowników.
3. Przymiotniki o trzech zakończeniach.
4. Deklinacja III rzeczowników.
5. Przymiotniki deklinacji III.
6. Deklinacja IV i V.
7. Czasy tworzone od tematu praesentis w stronie czynnej: praesens, imperfectum i futurum primum.
8. Czasy tworzone od tematu praesentis w stronie biernej.
9. Perfectum, plusquamperfectum i futurum exactum
|
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne:
- elementy wykładu,
- praca z tekstem, praca w grupach,
- ćwiczenia indywidualne studentów utrwalające i sprawdzające nabytą wiedzę,
- konsultacje
|