Literatura: |
Literatura podstawowa:
L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa, 1963.
J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Wiek XIX i XX, Kraków, t. 2, 2005.
Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900 – 1939, oprac.: W. Dzierzbicka, S. Dobrowolski, Wrocław, 1963.
Historia wychowania, red.: Ł. Kurdybacha, Warszawa, t. 2.,1968.
E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa, 1928, (wznowienie 2005).
Myśliciele – o wychowaniu, red.: Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa, t. 1, 1996.
Myśliciele – o wychowaniu, red.: Cz. Kupisiewicz, Warszawa, t. 2, 2000.
B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa, 1947.
J. Sobczak, „Nowe wychowanie” w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918 – 1939), Bydgoszcz, 1998.
J. Sobczak, Recepcja idei „nowego wychowania” w polskiej pedagogice okresu miedzy wojnami, Bydgoszcz, cz. 1, 1978.
S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, 1998.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac.: S. Wołoszyn, Kielce, t. III, ks. 1-2, 1998.
Literatura uzupełniająca:
F. W. Araszkiewicz, Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa, 1978.
R. Baden – Powella, Skauting dla chłopców. Wychowanie dobrego obywatela metodą puszczańską, Warszawa, 1938.
R. Baden – Powella, Wskazówki dla skaumistrzów, Warszawa, 1930.
W. Bobrowska – Nowak, Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa, 1978.
J. Bosko, Wspomnienia Oratorium, Warszawa, 2002.
T. Bosco, Spełniony Sen – Opowieść biograficzna o św. Janie Bosko, Warszawa, 2003.
L. Cian, System zapobiegawczy św. Jana Bosko i jego charakterystyka, Warszawa, 2001.
L. Cian, Wychowanie w duchu księdza Bosko, Warszawa, 2001.
O. Declory, Gry wychowawcze jako środek wdrożenia dziecka do czynności umysłowych i ruchowych, Warszawa, 1931.
J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, Warszawa, 2005.
R. M. Fierro Tores, Poprzez niwę pedagogiczną. Konferencje o systemie wychowawczym ks. Jana Bosko, Warszawa, 1929.
G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk, 2003.
S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Lwów, 1939.
S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa, 1931.
Historia wychowania – wiek XX, red.: J. Miąso, Warszawa,
t. 1-2,1980.
S. Kot, Historia wychowania, Warszawa, t. 2, 1996.
E. J. Kryńska, S. W. Mauersberg, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945 – 1956, Białystok, 2003.
Ku pedagogii pogranicza, red.: Z. Kwieciński, L. Witkowski Toruń, 1992.
K. Lutosławski, Skauting jako system wychowania moralnego, Warszawa, 1913.
St. Łempicki, Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa, 1936.
L. von Matt, H. Bosco, Ksiądz Bosko, Warszawa, 1994.
S. Możdżeń, Zarys historii wychowania, Kielce, cz. 2-3, 1993 – 1995.
W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa, 1997.
Państwo – władza – społeczeństwo w dwudziestym wieku, red.: W. Kozyra, Lublin, 2004.
Pedagogika i edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności. Materiały z III Ogólnopolskiego Zjazdu Oświatowego, red.: J. Gnitecki, J. Rutkowiak, Warszawa, 1999.
Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, red.: J. Gnitecki, S. Pałka, Kraków, 1999.
K. Sośnicki, Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa, 1967.
B. Suchodolski, O pedagogikę na miarę naszych czasów, Warszawa, 1958.
B. Suchodolski, Wychowanie mimo wszystko, Warszawa, 1990.
W. A. Suchomliński, Oddaję serce dzieciom, 1978.
W. A. Suchomliński, Słów kilka o wychowaniu, 1982.
W. A. Suchomliński, Sto rad dla nauczyciela, 1987.
J. Szacki, Durkheim, Warszawa, 1964.
J. Szacki, Znaniecki, Warszawa, 1986.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, 2005.
J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa, 1993.
R. Weinschenk, Podstawy pedagogiki Księdza Bosko, Warszawa, 2000.
L. Witkowski, Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, Warszawa, 1997.
S. Wołoszyn, Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa, 1964.
|