Literatura: |
- Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
- Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2015.
- Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1999
- Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
- Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
- Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004
- Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002.
- Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
- Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
Student z zakresu wiedzy:
-- zna i rozumie współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (KA7_WG2);
-- zna i rozumie istotę i znaczenie nowoczesnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (KA7_WG8).
Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
-- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2).
|
Zakres tematów: |
* Etymologia, geneza i znaczenie nazwy „dydaktyka” - przemiany dydaktyki jako nauki. Struktura nauk dydaktycznych.
* Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne w planowaniu uczenia się dzieci.
* Projektowanie dydaktyczne – klasyfikacje i ujęcia celów kształcenia
* Współczesne treści kształcenia i ich przemiany w perspektywie rozwoju kompetencji kluczowych uczniów.
* Style nauczania i metody kształcenia.
* Przemiany szkoły i projektowanie nowych rozwiązań dydaktycznych.
* Zarządzanie wiedzą w przestrzeni szkoły w społeczeństwie informacyjnym
* Autonomia i odpowiedzialność dydaktyczna nauczyciela.
|