Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole 380-PIWS1-3GON
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego • Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole. WSiP 1980 • Dasiewicz, Kąpska, Rytmika w kl. I-III Literatura uzupełniająca: • Bury E., Podstawy techniki dyrygowania. PWM 1978 • Gloton R., Twórcza aktywność dziecka. WSiP 1985 • Komorowska M., Zaproszenie do muzyki. WSiP 1989 • Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. WSiP 1991 • Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. WSiP 1990 • Przychodzińska M., Płyty dla klas I-III • Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność • Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III. WSiP 1990 • Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju . WSiP 1989 • Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie. Nasza Księgarnia Warszawa 1979 • Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyk. WSiP 1991 • Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym • Wierszyłowski J., Psychologia muzyki. PWN Warszawa 1981 • E.Sobolewska, Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia 2002, nr2. • E.Zwolińska (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Bydgoszcz 2002, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej • M.Januszewska-Warych , G.Grabowska, Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Słupsk 2002, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. • R. Ławrowska, Uczeń nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 21-22. • J. Uszyńska-Jamroc, twórcza aktywność dziecka, Trans Humana, Białystok 2003, s. 53. • B. Podolska, Z muzyka w przedszkolu, WSIP, Warszawa 1987, s.12. • Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego, Bydgoszcz 2005 Dasiewicz- Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 197 • Dudzińska J. (red.), Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, Warszawa 1983 • Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student, który zaliczył przedmiot K_W01, zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W09, zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów K_W16, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_U02, potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U03, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U09, potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej K_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
W 1 - Wymagania dotyczące prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu i w klasach I – III szkoły podstawowej – analiza podstawy programowej w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej 1 godz. W 2 – Elementy składowe scenariusza zajęć 2 godz. W 3 - Formy wychowania muzycznego jako podstawowa aktywność muzyczna dzieci: - śpiew, mowa, piosenka - gra na instrumentach - ruch z muzyką - percepcja muzyki - tworzenie muzyki 1 godz. W 4 – Podział instrumentów muzycznych oraz różnice w ich budowie i brzmieniu : - instrumenty strunowe - instrumenty dęte - instrumenty perkusyjne 6 godz. W 5 – Wybrane elementy dzieła muzycznego (melodia, rytm, tempo, dynamika, akompaniament) na podstawie utworów muzycznych dostosowanych do wieku przyszłych słuchaczy 3 godz. W 6 - Współczesne systemy wychowania muzycznego na świecie: Kodaly, Dalcroze, Orff, Mursell, Suzuki. 2 godz. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:00 - 13:30,
sala C02 |
Dorota Pękacka | 92/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.