Socjoterapia 380-SS1-2SOD
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Sawicka K. (red.), (1998) : Socjoterapia. CMPPP MEN. Warszawa Sobolewska Z.(1993) : Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży- zasady projektowania zajęć. OPTA. Warszawa. Okun B.F.( 2002): Skuteczna pomoc psychologiczna. Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Warszawa. H.S. Bernard, K.Roy MacKenzi(2000).; Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk Deptula M. (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży - zasady projektowania, Warszawa 1993 Geldard K., Geldard D. (2005) Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk, Gdyńskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sikorski W. (2002) Psychoterapia różnych pokoleń, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Wopel K.( 2004): Poradnik dla prowadzących grupy. Jedność Kielce, Młyńczyk W. red. (2010): Socjoterapia teoria i praktyka. Część IV, WOAK. Białystok. |
||
Efekty uczenia się: |
Student: - rozumie procesy zachodzące w małych grupach społecznych, ich dynamikę i strukturę, - ma wiedzę o mechanizmach rządzących w grupie w celu poznawania uczestników zajęć i projektowania pracy z nimi. - ma wiedzę w zakresie stosowania strategii, technik i procedur pracy socjoterapeutycznej wobec dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, - zna narzędzia socjoterapeutyczne pomocne w zmianie postaw i zachowań, odreagowania emocjonalnego i umiejętności motywacyjnych, - zna mechanizmy , strategie i fazy rozwoju grupy socjoterapeutycznej, –zna zasady prowadzenia zajęć, nastawionych na realizację określonych celów, - potrafi dokonać diagnozy w procesie socjoterapeutycznym, -zna cechy prowadzącego zwiększające i blokujące proces socjoterapeutyczny, - zna zasady budowy i projektowania programów socjoterapeutycznych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testu na platformie Teams ( ilość punktów niezbędna do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do osiągnięcia podczas egzaminu) Warunek przystąpienia do egzaminu: - zaliczenie ćwiczeń - obecność na wykładach ( dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach, pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację przedmiotu) |
||
Zakres tematów: |
1. Funkcjonowanie małych grup społecznych. Dynamika rozwoju grupy socjoterapeutycznej i procesów w niej zachodzących. Metoda i proces w socjoterapii. 2. Prezentacja wybranych metod oddziaływania. Programy socjoterapeutyczne wokół określonego problemu. Wskazówki metodyczne. 3. Budowa umiejętności projektowania i prowadzenia warsztatów socjoterapeutycznych. Ocena doboru treści w zadaniach socjoterapeutycznych. 4. Analiza mechanizmów budujących zaufanie i poczucie bezpieczeństwa w grupie socjoterapeutycznej. 5. Analiza celów, funkcji i etapów procesu socjoterapii. 6. Formułowanie treści korygujących, podważających urazowy zapis.Diagnoza w socjoterapii. 7. Cechy socjoterapeuty (katalog cech etycznych, cechy osobowościowe, predyspozycje do pracy z grupą, preferowany styl pracy, analiza mocnych i słabych stron) 8. Odbiorca socjoterapii (konkretne zmienne i ich wpływ na projektowanie procesu socjoterapeutycznego) 9. Analiza trudnych sytuacji w oparciu o typowe błędy w procesie socjoterapeutycznym. 10. Prezentacja wybranych technik pracy socjoterapeutycznej oraz twórczych metod rozwiązywania problemów. |
||
Metody dydaktyczne: |
- wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi wtorek (nieparzyste), 13:45 - 15:15,
sala A207 |
Piotr Chlebowski | 30/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.