Socjoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-2SOD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjoterapia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 1st. PS stac. sem letni Moduł fakultatywny - stac. I stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by: • rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. • nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych. • kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza procesu i metody socjoterapeutycznej w korygowaniu zaburzeń . Omówienie metod i technik wykorzystywanych w pracy socjoterapeutycznej. Przedstawienie modelu diagnozy socjoterapeutycznej. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Analiza zasad funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. Nabywanie umiejętności analizy realizowanych programów socjoterapeutycznych. Kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców.Nabycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia spotkań socjoterapeutycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalistyczny Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok/ semestr letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 15 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w wykładach 15 h - udział w ćwiczeniach 15 h - przygotowanie do ćwiczeń- 10 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h - przygotowanie i realizacja prezentacji 5 h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 10 h Razem 60 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 h/1,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 30 h/1,0 pkt.ECTS Student będzie: w sferze wiedzy: - znał istotę, modele, funkcje i terminologię socjoterapii, wiedział, na czym polega proces socjoterapeutyczny, jego dynamika i zasady projektowania; - miał wiedzę o pracy socjalnej jako profesji wykorzystującej metody socjoterapeutyczne w sferze umiejętności: - potrafi wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy - potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki i rodziny - potrafił dobierać skuteczne metody oddziaływań - kompetentnie rozstrzygać dylematy w praktyce zawodowej w sferze kompetencji społecznych: - był świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych - miał świadomość konieczności stosowania standardów etycznych w praktyce zawodowej |
Literatura: |
Geldard K., Geldard D. (2005) Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańsk, Gdyńskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sawicka K. (1999) Socjoterapia, Warszawa, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczni-Pedagogicznej MEN. Sobolewska Z.(1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży - zasady projektowania, Warszawa. Młyńczyk W.(red.), Socjoterapia,teoria i praktyka. T. 1-5,Warszawa 2007-2011. Boryszewska J. (red.), Socjoterapia w praktyce szkolnej.Materiały dla prowadzących zajęcia, Łomża 2013. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007. Deptuła M.,(red.) Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005. Floryszczak M., Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii. „Opieka, Wychowanie, Terapia.” - 2004, nr 3/4. K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii?, Remedium, marzec, 2006, s.28-29 Jagieła, Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2009 M. Wilk, Diagnoza w socjoterapii, GWP, Gdańsk 2014 B. Jankowiak/red/, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, UAM, Poznań 2013 |
Efekty uczenia się: |
K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych . K_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych. K_K02 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja projektu . Zaliczenie przedmiotu na podstawie: • obecność na zajęciach dydaktycznych; • oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach; • przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych; • ocena realizacji sesji socjoterapeutycznej. Egzamin pisemny w formie testu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Danieluk | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Mariusz Danieluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Szymańska | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Martyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.