Teoretyczne podstawy kurateli sądowej 380-ZKS2-2BIT
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Bachmat P. i in., Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Warszawa 2010. Bałandynowicz A., Probacja. Wychowanie do wolności, Warszawa 1996. Bielecka E. (pod red.), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Białystok 2007. Gromek K.: Kuratorzy sądowi. Komentarz do ustawy z 27 lipca 2001 r. Warszawa, 2002. Jadach K., Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań 2011. Jedynak T., Stasiak K. (pod red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008. Konopczyński M., Kwadrans Ł., Stasiak K., Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Kraków 2016. Kopeć-Chrościcka M.: Kurator sądowy. Zadania profilaktyczne i resocjalizacyjne. Warszawa, 1984. Opora R., Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010. Ostrihanska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Lublin 2000. Porembska M., Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną (w:) Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności, Warszawa 2012. Śpiewak J.: Kurator sądowy w postępowaniu karnym wykonawczym (poradnik dla sprawujących dozory). Warszawa, 2000. Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2013. Wirkus Ł., Stres w pracy kuratora sądowego, Kraków 2015. |
||
Efekty uczenia się: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi podstawami pracy kuratora sądowego. Omówione zostaną regulacje prawne w zakresie warunków wykonywania tej funkcji, organizacji służby kuratorskiej, zadań kuratora oraz jego praw i obowiązków. Zapoznanie studentów z modelem organizacyjnym kurateli sądowej oraz działalnością kuratorów sądowych jako ważnego ogniwa w systemie profilaktyki i resocjalizacji. Poznanie podstawowych metod i technik pracy kuratorskiej. Przekazanie wiedzy dotyczącej historii rozwoju kurateli sądowej w Polsce i na świecie |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe.Zaliczenie na ocenę.Warunki zaliczenia: obecność i aktywność na zajęciach, kolokwium pisemne |
||
Zakres tematów: |
1. Rys historyczny rozwoju kurateli sądowej w Polsce i na świecie. Model kurateli sądowej. 2. Analiza struktury organizacyjnej kurateli sądowej w Polsce. a) zadania kuratorów dla dorosłych b) zadania kuratorów rodzinnych c) zadania kuratora penitencjarnego d) prawa i obowiązki kuratorów sądowych e) kwalifikacje kuratorów sądowych f) organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej) 3. Kuratorzy społeczni a) zadania kuratora społecznego b) obowiązki i prawa kuratora społecznego c) charakterystyka funkcji 4. Zasady wykonywania zawodu kuratora sądowego 5. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna kuratorów zawodowych. Kodeks etyki kuratora sądowego 6. Metodyka pracy kuratorów sądowych. (casework - praca z indywidualnym przypadkiem, groupwork - praca z grupą podopiecznych, network - praca ze środowiskiem lokalnym). Analiza technik w pracy kuratorskiej. 7. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne. Obowiązki kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych(sprawowanie dozoru oraz przygotowanie skazanego do życia po opuszczeniu zakładu karnego) 8. Probacyjne formy kontroli sądowej skazanych (warunkowe umorzenie postępowania, warunkowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności, warunkowe zwolnienie z reszty kary, kara ograniczenia wolności, dozór nad skazanym zwolnionym z zakładu karnego po odbyciu kary, dozór przy orzeczonych środkach zabezpieczających, przerwa w karze, odroczenie postępowania wykonawczego) 9. Zakres praw i obowiązków kuratorów rodzinnych. Rodzina zastępcza i adopcyjna . Wybrane zagadnienia prawa rodzinnego i opiekuńczego związane z kuratelą. Ograniczenie, pozbawienie i zawieszenie wykonywania władzy rodzicielskiej –przesłanki oraz formy. 10. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych 11. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Analiza problemów w pracy kuratorów. 12. Pomoc kuratora w readaptacji społecznej. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne |
||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne projekty studenckie (praca semestralna, temat do prezentacji na zaliczenie ćwiczeń), prezentacje multimedialne, praca z książką |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:00 - 13:30,
sala B224 |
Piotr Chlebowski | 17/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.