Teoretyczne podstawy kurateli sądowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKS2-2BIT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy kurateli sądowej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. KRES stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od czasu wprowadzenia w II połowie XIX w. do systemu wymiaru sprawiedliwości probacji, jako środka alternatywnego do kary pozbawienia wolności, instytucja ta uległa zmianom i rozwijała się odmiennie w różnych krajach. Początki kurateli w Polsce sięgają okresu międzywojennego i od tego czasu dokonuje się jej ewolucja. Interdyscyplinarne podejście do probacji pozwoli na zainteresowanie studentów szerokim spektrum możliwości jakie dają oddziaływania resocjalizacyjne w warunkach probacji oraz specyfiką pracy terenowej kuratorów sądowych. Probacja jako środek resocjalizacji opartej na społeczeństwie bazuje na teorii, że najlepszym sposobem osiągnięcia tego celu jest odbywanie kary w społeczeństwie, w przypadkach gdy jest to uzasadnione jej funkcjami. |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wiedzę z zakresu strategii i procedur oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach probacji, metody, fazy oddziaływania wychowawczego, oddziaływania na środowisko rodzinne. Jednocześnie wskazać należy doniosłą rolę kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich. |
Pełny opis: |
Celem jest zapoznanie studenta z teoretycznymi podstawami kurateli sądowej, w szczególności: z historią i misją kuratorskiej służby sądowej, ethosem i etyką w służbie kuratorskiej, rolą kuratora jako podmiotu integrującego przestrzeń osobową, społeczną i środowiskową, kształtowaniem poczucia odpowiedzialności u podopiecznych, z wynikami badań empirycznych oraz statystycznym obrazem kurateli sądowej w Polsce. Ponadto zapoznanie studenta z celami probacji, wieloletnią tradycją kurateli sądowej w Polsce, modelem kurateli sądowej, ewolucją instytucji kuratora, zasadami i możliwościami współpracy międzyinstytucjonalnej, w tym pomocą społeczną, Służbą Więzienną, Policją. Założenia teoretyczne przedmiotu obejmują również praktyczne aspekty pracy resocjalizacyjnej w tej sferze oddziaływań prowadzonych przez kuratorów sądowych. |
Literatura: |
E. Wojtera-Stasiorowska, S. Stasiorowski, Geneza i rozwój kurateli sądowej w Polsce na przełomie wieków w: Legislacja w Polsce w latach 1918-2018, Warszawa 2020 D. Wójcik (red.), Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Warszawa 2010 M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji, czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Warszawa 2013 A. Bałandynowicz, Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011 A. Bałandynowicz, Wychowanie do wolności, 1996 L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
metody nauczania: wykład, dyskusje, prezentacja multimedialna; forma zaliczenia: test |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.