Literatura: |
Literatura podstawowa zawarta w sylabusie A oraz literatura dotycząca omawianych zagadnień
Jaszczyszyn, Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętność czytania dzieci sześcioletnich, Trans Humana, Białystok 2010.
Jaszczyszyn, Miejsce nauk ścisłych w edukacji przedszkolnej, (2020).
Gruszczyk-Kolczyńska, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki? Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1989.
Gruszczyk-Kolczyńska, Dobosz, Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? WSiP, Warszawa 1996.
Surma, B. Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
|
Efekty uczenia się: |
Student:
1. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - K_W09 - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne
2. Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego - K_W16 - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne
3. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym - K_U09 - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne
4.Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań- K_U10 - zaliczenie pisemne
5.Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy - K_K08 - analiza frekwencji i poziomu przygotowania się do zajęć
|
Zakres tematów: |
1. Rozwijanie kompetencji dzieci w zakresie rozumienia i tworzenia informacji; wprowadzanie dzieci w piśmienność (komunikowanie się w mowie i piśmie, formy rozwoju mowy i myślenia, wprowadzanie dzieci w piśmienność, umiejętność czytania i gotowość do pisania oraz prawidłowego rozumienia informacji pisemnej)
2. Rozwijanie kompetencji matematycznych (wprowadzanie dzieci w przestrzeń matematyczną, wspomaganie intuicji matematycznych, matematyka sensoryczna, orientacja przestrzenna i porozumiewanie się z innymi, rytmy, kompensacje i przekształcenia, kształtowanie umiejętności liczenia oraz dodawania i odejmowania, kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, pomiar długości, klasyfikowanie, waga i sens ważenia, mierzenie płynów, intuicje geometryczne, konstruowanie gier przez dzieci i granie, zapisywanie czynności matematycznych, układanie i rozwiązywania zadań z treścią (6 latki).
3. Rozwijanie kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii (wykorzystywanie i stosowanie wiedzy oraz sposobów objaśniających świat przyrody - eksperymentowanie, obserwowanie zjawisk, majsterkowanie, powtarzanie procedur i instrukcji oraz weryfikowanie wiedzy i odnoszenie jej do sytuacji znanych dzieciom, tj.: prowadzenie obserwacji zjawisk atmosferycznych, przyrodniczych, prowadzenie kalendarza pogody, prowadzenie hodowli czasowych i całorocznych w sali i w ogrodzie przedszkolnym, zabawy badawcze, zabawy z wykorzystaniem bezpiecznych narzędzi (kącik majsterkowicza), działania eksperymentalno-doświadczalne (poznawanie podstawowych praw fizycznych, chemicznych), plastyczne, przestrzenne.
|