Literatura: |
W zakresie ćwiczeń:
a) podstawowa:
K. Kokocińska, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010,
J. Łuczyńska, Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju regionalnego na Litwie, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015,
Sł. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej – cele, narzędzia, efekty, Difin, Warszawa 2012,
I. Pietrzyk, Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000;
b) uzupełniająca:
L. Kupiec (red.), Gospodarka przestrzenna. Ekonomika regionu, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 1999,
L. Kupiec (red.), Gospodarka przestrzenna. Polityka regionalna, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2000,
A. Stasiak (red.), Euroregiony Wschodniego Pogranicza – założenia i osiągnięcia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok 2002,
Zb. Strzelecki (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008,
A. Życki, Europejska polityka regionalna, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile, Piła 2010,
Lietuvos regioninės politikos Baltoji Knyga darniai ir tvariai plėtrai 2017–2030,
Lietuvos Respublikos Regioninės plėtros įstatymas,
Lietuvos Respublikos Administracinių vienetų ir jų ribų įstatymas,
Lietuvos Respublikos Vietos savivaldos įstatymas.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
3POR_W01 - Student posiada wiedzę o celach, narzędziach, ewolucji i efektach polityki regionalnej UE (K_W04).
3POR _W02 - Student zna relacje między podmiotami- uczestnikami polityki regionalnej UE (K_W03).
UMIEJĘTNOŚCI
3POR _U01 - Student potrafi przewidywać konkretne procesy i zjawiska z zakresu polityki regionalnej (K_U04).
3POR _U02 - Student potrafi właściwie interpretować zjawiska międzynarodowe obserwowane w warunkach gospodarki regionalnej i formułować w tym zakresie wniosku (K_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
3POR_K01 - Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego uczenia się ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie (K_K01).
3POR_K02 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02).
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
3POR_W01, 3POR _W02 - kolokwium
3POR _U01, 3POR _U02- prezentacje
3POR_K01, 3POR_K02- obserwacja i ocena
|
Zakres tematów: |
Ćwiczenie 1. Organizacyjne. Charakterystyka przedmiotu, przedstawienie bloków tematycznych oraz planu ćwiczeń, zapoznanie z warunkami zaliczenia ćwiczeń, skalą ocen.
Ćwiczenie 2. Podstawowe zagadnienia ekonomiki i polityki regionalnej.
Ćwiczenie 3. Regiony. Praca w grupach: Porównanie rozwoju Regionu Stołecznego z Regionem Litwy Środkowej i Zachodniej.
Ćwiczenie 4. Rozwój regionalny. Praca w grupach: Charakterystyka rozwoju regionalnego na Litwie w latach 2012-2018.
Ćwiczenie 5. Czynniki i instrumenty rozwoju regionalnego. Prezentacja: Fundusz Wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw w rej. Wileńskiem.
Ćwiczenie 6. Polityka regionalna Litwy. Prezentacja: Wparcie młodych rodzin w regionach.
Ćwiczenie 7. Polityka regionalna Litwy wg Białej Księgi Polityki Regionalnej Litwy. Prezentacja: Obszary problemowe w mieście Wilnie.
Ćwiczenie 8. Kolokwium.
Ćwiczenie 9. Europejska polityka regionalna. Praca w grupach: Środki finansowe funduszy UE na Litwie w okresie 2007-2013.
Ćwiczenie 10. Europejska polityka regionalna. Praca w grupach: Środki finansowe funduszy UE na Litwie w okresie 2014-2020.
Ćwiczenie 11. Instrumenty europejskiej polityki regionalnej: EFRR, FS i EBI oraz Inicjatywy Wspólnotowe. Prezentacja: JESSICA I JEREMIE – doświadczenie litewskie.
Ćwiczenie 12. Europejski Fundusz Społeczny. Prezentacja: Projekty realizowane na Litwie w ramach EFS.
Ćwiczenie 13. Organy przedstawicielskie regionów w Europie oraz współpraca zewnętrzna regionów. Prezentacja: Euroregiony Bałtyk i Niemen.
Ćwiczenie 14. Kolokwium.
Ćwiczenie 15. Zaliczenie ćwiczeń.
|