ZALICZANIE ĆWICZEŃ
Ocena ostateczna za tę część kursu to średnia ważona z końcowej noty za aktywność (30%), praca pisemna (30%), sprawdzian (40%). Każdy z elementów oceny powinien być zaliczony na minimum ocenę dostateczną.
SPRAWDZIAN: Na ostatnich zajęciach zostanie przeprowadzony sprawdzian (5-6 pytań) z literatury omawianej podczas ćwiczeń. Będzie to pierwszy termin zaliczenia. Nieobecność podczas sprawdzianu jest dopuszczalna jeśli Student/ka ma dostarczone w ciągu trzech dni po nim zaświadczenie ze szpitala o ciężkiej chorobie (której nikomu nie życzę). W innych przypadkach zaliczenie ćwiczeń będzie możliwe w II lub kolejnym terminie. Dwa pozostałe terminy kolokwium będą wyznaczone w czasie sesji zimowej.
PRACA PISEMNA: Praca powinna być krótka (4-5 standardowych stron wraz z bibliografią) i powinna zasadniczo podejmować analizę wybranych współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych z punktu widzenia teorii i koncepcji antropologicznych i za pomocą antropologicznego systemu pojęciowego (por. podręczniki, wykład, bibliografa zawarta w sylabusie wykładu).
Zapraszam do przysłania mi e-mailem wstępnego konspektu pracy w ciągu dwóch tygodni od momentu rozpoczęcia ćwiczeń na adres <j.mucha&uwb.edu.pl> (w tytule wiadomości: „Konspekt z antropologii i imię i nazwisko nadawcy”) (max 2000 znaków, włącznie ze spacjami). W konspekcie powinny się znaleźć: imię i nazwisko nadawcy, jej/jego e-adres, wstępny tytuł pracy, wstępnie określony problem badawczy i jego uzasadnienie, metodologia stosowana w pracy oraz wstępna bibliografia. Przysłanie konspektu nie jest obowiązkowe, ale zachęcam do niego.
Konspekt zostanie w ciągu kilku dni odesłany nadawcy z uwagami. Nie będzie on formalnie oceniany, a komentarz ma służyć studentom jako inspiracja i pomoc podczas pisania pracy.
Poniżej podaję przykładowe (czyli w żaden sposób nie wyczerpujące pomysłów i nieobowiązkowe) tematy prac, z założenia bardzo ogólne, dlatego powinny zostać zawężone. W razie wątpliwości służę oczywiście pomocą. Wyobraźnia podczas określania tematu będzie bardzo mile widziana.
- Portrety „obcego” na łamach wybranych tytułów prasowych/przemówieniach politycznych/religijnych/itd.
- Podróżowanie/pielgrzymowanie jako rytuał przejścia
- Znaczenia gestów w kulturach (mruganie, kiwanie palcem, kiwanie głową, itd.)
- Wspólnota kibiców podczas meczu piłkarskiego – współczesne communitas?
- Estetyka i znaczenia współczesnych rytuałów (sportowych, politycznych, urodzinowych, itd.)
- Mity (np. Raju, Złotego Wieku)/symbole/metafory/archetypy w kulturze popularnej/mediach (reklamie współczesnej/filmach/piosenkach, itd.).
- Ideologie polityczne jako religie lub Kult polityczny jako kult religijny.
- Reprezentacje cielesności w mediach
- Symbolika i znaczenia przestrzeni (dworca, parku, rynku, placu, śmietników, hipermarketów itd.) i miejsc przejścia (bram, tuneli, dworców, itd.) w mieście/dzielnicy/domu, itd.
- Symbole/mity/metafory instytucji politycznych/wybranych grup społecznych (wegetarian/partii politycznych/subkultur/itd.).
- Rytuały/symbole (religijne/ kobiece/ męskie/czystości /itd.) przyjęcia weselnego/ urodzinowego /imieninowego/ itd.
- Współcześni szamani i czarownice?
- Kobiety / mężczyźni / wzory płciowe / trzecie płcie w kulturach / religiach
- Praktyki kulinarne jako praktyki kulturowe
- Brud, higiena, czystość w kulturze współczesnej
- Cyberkultury – nowe technologie komunikacyjne a praktyki kulturowe
Prace bez bibliografii i przypisów nie będą przyjmowane.
Szukając inspiracji warto sięgać do takich pism, jak na przykład:
„Przegląd Socjologii Jakościowej”, „Kultura i Społeczeństwo”, „Kultura Współczesna”, „Kultura Popularna”, czy „Konteksty”.
Do pracy proszę dołączyć podpisane oświadczenie, że składana praca nie jest plagiatem.
Termin oddawania prac to ostatnie zajęcia. O ile nie będzie to sprzeczne z zarządzeniami pandemicznymi, proszę nie wysyłać pracy drogą mailową.
|