Literatura: |
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001.
Wierzbicka A., Język –umysł-kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999.
Wykaz literatury uzupełniającej:
Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.
Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004.
Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007.
Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007.
Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa T., Tabloidyzacja języka mediów i kultury, Wrocław 2010.
|
Efekty uczenia się: |
STUDENT
KA7_WG2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
KA7_WGK2 Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych.
KA7_UWKOU2 Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
KA7_KOR1 Jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej.
|
Zakres tematów: |
I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE. PREZENTACJA TEMATYKI ZAJĘĆ I WARUNKÓW ZALICZENIA PRZEDMIOTU.
II. PODSTAWOWE POJĘCIA NAUKI O KOMUNIKACJI.
III. ELEMENTY PRAGMATYKI JĘZYKOWEJ: FUNKCJE WYPOWIEDZI, TEORIA AKTÓW MOWY, MAKSYMY KONWERSACYJNE.
IV. STRATEGIE KOMUNIKACYJNE.
V. ETYKA I ESTETYKA KOMUNIKACJI. GRZECZNOŚĆ JĘZYKOWA
VI. KOMUNIKACJA JĘZYKOWA W INTERNECIE
VII. FENOMENY KOMUNIKACJI
|