Konwersatorium "Reportaż w XX wieku (nie tylko w Polsce): osobowości, tematy, strategie pisarskie" 340-PS2-1KON4
Konwersatorium (KON)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 14 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
U. Glensk, Historia słabych. Reportaż i życie w Dwudziestoleciu (1918-1939), Kraków 2014. R. Kapuściński, Autoportret reportera, Kraków 2003. R. Kapuściński, Cesarz (dowolne wydanie). Literatura bez fikcji. Między sztuką a codziennością – w stronę nowej syntezy, t. 3, red. M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski, Warszawa 2018. E. Pleszkun-Olejniczakowa, Reportaż: wokół pochodzenia, definicji i podziałów, Folia Litteraria Polonica 2005, nr 7/2, s. 3–27. A. Rejter, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice 2000. Reportaż w dwudziestoleciu międzywojennym, red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin 2004. K. Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, Studia Medioznawcze 2013, nr 5, s. 23–35. E. Żyrek-Horodyska, Kartografowie codzienności. O przestrzeni (w) reportażu, Kraków 2019. E. Żyrek-Horodyska, Reportaż literacki wobec literatury. Korzenie i teorie, Pamiętnik Literacki 2017, z. 4, s. 119–131. Wybrane reportaże: Egona Erwina Kischa, Melchiora Wańkowicza, Ksawerego Pruszyńskiego, Wandy Melcer, Hanny Krall, Wojciecha Tochmana, Mariusza Szczygła, Wojciecha Jagielskiego, Jacka Hugo-Badera. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia WIEDZA Absolwent: - zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (charakteryzuje metody badań reportażu i gatunków pokrewnych, umiejscawia dany tekst krytyczny/teoretyczny w kontekście ideowo-artystycznym i społeczno-politycznym) – P7S_WG – KA7_WG2 - definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej, na poziomie rozszerzonym, z uwzględnieniem kontekstów (definiuje pojęcia „reportaż”, „podróżopisarstwo”, „narrative journalism”, „literary journalism”, „creative nonfiction”, „reporter”, „reportażysta”, „reportaż literacki”) – P7S_WGK – KA7_WGK1 - posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych (wskazuje podstawowe cechy gatunku „reportaż” oraz cechy znamienne dla poszczególnych autorów lub nurtów, umiejscawia reportaż pośród gatunków paraliterackich i/lub literackich) – P7S_WGK – KA7_WGK2 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: - formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie (potrafi scharakteryzować metody badania reportażu, podać ważniejsze opracowania oraz koncepcje, i ustosunkować się do nich) – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU1 - analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (wymienia najważniejszych polskich reportażystów/reporterów i reporterki XX wieku, łączy nazwiska z tytułami dzieł i epokami, rekonstruuje fazy rozwoju polskiego reportażu, wskazuje najważniejszych przedstawicieli reportażu w XX wieku, wyjaśnia przyczyny bujnego rozwoju reportażu w okresie międzywojennym, podaje nazwy instytucji ważnych dla rozwoju gatunku) – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU2 - potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje własny referat/omawia własną prezentację multimedialną) – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU3 - potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii – P7S_UWKOU – KA7_UWKOU4 - potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z różnorodnych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych, czasopism specjalistycznych, jak: Diegesis, czy portali typu: SciElo, retropress.pl, Oxford Research Encyclopedia: Communication, Creative Nonfiction) – FP2_U03 – H2A_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: - potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego oraz na podstawie własnych kwerend) – P7S_KKO – KA7_KKO2 - jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczy dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach) – P7S_KOR – KA7_KOR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji). Aktywność na zajęciach może przebiegać w formie ustnych wypowiedzi albo, zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym, być dokumentowana pisemne oraz wykonywanie prac cząstkowych poświadczających znajomość tematyki i samodzielną pracę studenta. Przesyłanie notatek, materiałów itd. za pośrednictwem platformy Blackboard i/lub USOSmail. |
Zakres tematów: |
1. Czym jest reportaż? Kim jest reporter/reportażysta? – wprowadzenie, główne kierunki badań, najważniejsze opracowania. 2. Krótka historia reportażu: od podróżopisarstwa romantycznego przez interwencyjne reportaże z lat 30-tych po współczesne zapisy z nostalgicznych – i innych – podróży. 3. Wspólne miejsca reportażu: rewolucja 1917 roku i burzliwe lata 30-te jako impulsy do wybuchu reporterskich talentów. 4. Ikony światowego reportażu XX wieku: Egon Erwin Kisch i Robert Capa. 5. Polski reportaż międzywojenny: Wrzos, Nowaczyński, Pruszyński, Melcer, Wańkowicz. 6. Reportaże Ryszarda Kapuścińskiego – skąd ten światowy sukces? 7. Druga połowa XX i XXI wiek: najważniejsze postaci sceny reporterskiej (H. Krall, W. Tochman, M. Szejnert, W. Jagielski, M. Szczygieł, J. Hugo-Bader). |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.