Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biotechnologia przemysłowa 320-BS2-1BIP
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Wojtatowicz M., Żarowska B., Połomska X., Milewska M. 2014. Osobliwe cechy budowy i metabolizmu archebakterii. Acta Sci Pol., Biotechnologia 13 (1): 21-40. [http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-42b9ec23-91ef-4eaa-8d7d-7f05d2d45156];

2. M. Turkiewicz 2006. Drobnoustroje psychrofilne i ich biotechnologiczny potencjał. Kosmos 55, 4: 307-320. [http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2006/307.pdf];

3. A. Węgrzyn, K. Żukrowski 2014. Biotechnologiczne zastosowanie ekstremozymów pozyskiwanych z archeonów. Chemik 68, 8: 710-722. [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-f257212a-8b11-4851-b351-4f34912539cc];

4. Monika Trząskowska. 2013. Probiotyki w produktach pochodzenia roślinnego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2013, 4 (89), 5 – 20. [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171282143];

5. Katarzyna Mojka 2014. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje. Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549. [http://www.phie.pl/pdf/phe-2014/phe-2014-3-541.pdf];

6. Marzena Kowalska, Barbara Sokołowska. 2016. Wykorzystanie bakteriofagów w łańcuchu żywnościowym żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2016, 4 (107), 26 – 36. [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171449749];

7. Kamil Toczek, Paweł Glibowski. 2015, Bakterie probiotyczne w żywnościowe kierunki stosowania. Żywność i Żywienie, 69: 42-45. [http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171449749];

8. Aleksandra Kozińska, Izabela Sitkiewicz. 2017. „Nowe” i „stare” antybiotyki – mechanizmy działania i strategie poszukiwania leków przeciwbakteryjnych, Kosmos, 66, 109-124. [http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2017/109.pdf];

9. Markowska, K., Grudniak, A.M., Wolska, K.I. 2013. Mikrobiologiczne ogniwa paliwowe:podstawy technologii, jej ograniczenia i potencjalne zastosowania. Post. Mikrobiol., 52, 1, 29–40. [http://www.pm.microbiology.pl/web/archiwum/vol5212013029.pdf];

10. Ladakowicz S., Krzystek L. 2005. Wykorzystanie fermentacji metanowej w utylizacji odpadów przemysłu rolno-spożywczego. Biotechnologia. 3 (70): 165-183.[https://rcin.org.pl/Content/91950/POZN271_118383_biotechnologia-2005-no3-ledakowicz.pdf];

11. Roszkowski, A. 2012. Biodiesel w UE i Polsce – obecne uwarunkowania i perspektywy. Problemy Inżynierii Rolniczej 3 (77), 65–78. [https://www.itp.edu.pl/old/wydawnictwo/pir/zeszyt_77_2012/A_Roszkowski];

12. W. Dąbrowski, W. Bednarski ,2013, Ekologiczne aspekty produkcji oraz stosowania biodiesla. Nauki Inżynierskie i Technologie (Engineering Sciences And Technologies) 3(10), 18-34. [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-609c6603-2359-4051-b523-c1e0923e8ebf];

13. Artykuły z anglojęzycznych czasopism naukowych np. z Idustrial Biotechnology (Online ISSN: 1931-8421), Advances in Industrial Biotechnology (ISSN: 2639-5665)

Efekty uczenia się:

1. Student potrafi w pogłębionym stopniu wykorzystywać spektrofotometr, komorę laminarną, mikroskop w celu analizy tempa metabolizmu oraz identyfikacji mikroorganizmów (KA7 _UW2).

2. Student potrafi odnaleźć się w pracach zespołowych i podejmować w rozszerzonym stopniu obowiązki kierowania zespołem podczas wykonywania eksperymentów dotyczących, np. fermentacji, efektywności potencjalnego promowania wzrostu roślin (KA7_UO7).

3. Student jest gotów do kontaktu z ekspertami w przypadku niemożności samodzielnego podjęcia decyzji dotyczących rozwiązania napotkanych problemów badawczych (KA7_KK2).

4. Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy fermentacji, molekularne i cytologiczne podstawy adaptacji metalofitów, budowę chemiczną i cytologiczną mikroalg oraz archeonów, mechanizmy promowania wzrostu roślin w kontekście ich realnego i potencjalnego zastosowania w różnych gałęziach przemysłu (KA7_WG2);

Sposoby weryfikacji:

- KA7_UW2, KA7_WG2 - wejściówka, sprawdzian pisemny

- KA7_UO7, KA7_KK2 - ocena pracy studenta podczas laboratoriów

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: sprawdzian pisemny z wykorzystaniem pytań otwartych.

Warunki zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach.

2. Zaliczenie wejściówek.

3. Pozytywna ocena pracy studenta podczas laboratoriów.

4. Pozytywne zaliczenie sprawdzianu.

Zakres tematów:

1. Mechanizmy tolerancji metali przez mikroorganizmy. Ocena tolerancji na podstawie wskaźnika LD50.

2. Fermentacja masłowa.

3. Fermentacja mlekowa.

4. Ocena właściwości promujących wzrost roślin: test CAS, CMC, test na podłożu Pikowskaya. Analiza właściwości promujących wzrost roślin – test IAA, produkcji amoniaku, HCN.

6. Określanie zdolności bakterii do wzrostu na podłożu ACC.

7. Analiza efektywności bakterii nitryfikacyjnych i denitryfikacyjnych - projekt oczyszczalni ścieków (symulacja komputerowa, modelowanie).

Metody dydaktyczne:

eksperyment, modelowanie, analiza wyników, konsultacja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Oleńska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)