Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do krytyki tekstu współczesnego 340-PS1-3WKW
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956

K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958

M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958

L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: Pamiętnik Literacki, 1961,

z. 3

Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962

Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963

Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.

zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964

D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964

Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969

Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971

L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974

K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975

J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977

J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978

P. Gaskell, From Writer to Reader. Studies in Editorial Method, Oxford, 1978

J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979

J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988

P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.

Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4

Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.

The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996

M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.

Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997

J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.

T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.

D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999

K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.

R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006

S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.

Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.

K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.

Literatura uzupełniająca

- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji

- opracowania dotyczące poszczególnych edycji

Efekty uczenia się:

1.umiejętności: student umie posługiwać się specyficzną terminologią, weryfikacja: test; student umie rozróżniać wydania różnego typu, weryfikacja : test; student umie opracować projekt edycji tekstu współczesnego, weryfikacja: przygotowanie projektu edycji; FP2_U06; FP2_U05; FP2_U04;

2.wiedza: student potrafi scharakteryzować wszystkie elementy wydań różnego typu dzieła współczesnego, weryfikacja: test; FP2_W07;

3. kompetencje społeczne: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; weryfikacja: przygotowanie projektu edycji. FP2_K02.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) i aktywny w nich udział, a także przygotowanie projektu edytorskiego.

Zakres tematów:

1. Uwagi wstępne, terminologia.

2. Klasyfikacja wydań: naukowe (A), popularno-naukowe (B), popularne (C). Ich budowa i przykłady.

3. Edycje krytyczne. Omówienie wybranych (wzorcowych) edycji. Konkretne przykłady.

4. Elementy edycji krytycznej: podstawa tekstowa (kryteria wyboru) + aparat krytyczny (wstęp, przypisy, nota edytorska).

5. Edytorstwo a cenzura.

6. Praca w grupach nad projektem edytorskim

7. Jw.

8. Zaliczenie. Omówienie przygotowanych projektów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Wiktor Gardocki 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)