Literatura: |
Literatura podstawowa:
- Król-Fijewska M., Fijewski, P. (2013) Asertywność menadżera, PWE
- Stewart J. (red.) 2003 Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN,
- Tokarz M. (2006) Argumantacja Perswazja Manipulacja, Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk, GWP
Literatura uzupełniająca:
- Chełpa S., (2004) Witkowski T., Psychologia konfliktów, Moderator
- Dawson, R. (2000) Sekrety skutecznego przekonywania, Warszawa: Jacek Santorski & Co.
- Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (2004) Dochodząc do TAK, Warszawa: PWE.
- Griffin E. (2003) Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk, GWP
- Leary M., (2010) Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.
- Rządca, R., Wujec, P. (2001) Negocjacje, Warszawa, PWE.
|
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie:
B.1.W3. zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;
Absolwent potrafi:
B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;
B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;
B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;
Jest gotów do:
B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych
|
Zakres tematów: |
W trakcie warsztatu uczestnicy poszerzą swoją wiedzę oraz rozwiną swoje kompetencje z zakresu:
- Postawy asertywnej (korzyści, definicja)
- Skutecznej komunikacji (aspekty werbalne i niewerbalne, komunikacja jedno i dwukierunkowa, filtry komunikacyjne, Uszy von Thuna)
- Praw asertywności,
- Wyrażania asertywnej krytyki,
- Asertywnej odmowy,
- Wysyłania komunikatów o charakterze pozytywnym
- Radzenia sobie w konflikcie
- Negocjacji (opracowanie batny, poznanie wybranych technik negocjacji, tworzenie optymalnych rozwiązań sytuacji kryzysowej)
- Autoprezentacji
- Argumentacji i prowadzenia dyskusji w grupie.
|