WIEDZA, absolwent:
zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej w zakresie historii po 1945 roku w ujęciu chronologicznym i tematycznym
ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii Polski po 1945 roku
zna charakterystyczne dla II połowy XX wieku nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne
wykazuje znajomość historii porównawczej
zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości
zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych
zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie
wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi
rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne
rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami
potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych
potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory
potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat
uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.
wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.
Jest gotów do formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych
jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.
podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców.
Jest gotów do stosowania zasad etycznych
Jest gotów do funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji
uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
|