Prawo administracyjne 370-AS1-2PAD
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2020. M. Wierzbowski, (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2017. M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013. literatura uzupełniająca: J. Filipek, Prawo administracyjne. Instytucje ogólne, Cz. I, Kraków 2003. J. Filipek, Prawo administracyjne. Instytucje ogólne, Cz. II, Kraków 2001. J. Zimmermann, Aksjomaty prawa administracyjnego, Warszawa 2015. E. Ochendowski, Prawo Administracyjne. Część ogólna, Toruń 2013. J. Boć (red.), Prawo Administracyjne, Wrocław 2007. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, System Prawa Administracyjnego: tomy od 1 do 12, Warszawa, Wydawnictwo CH BECK. J. Łętowski, Prawo administracyjne dla każdego, Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KA6_WG1 -absolwent w zaawansowanym stopniu zna zasady i instytucje prawa administracyjnego i administracji publiczne. Sposób weryfikacji: ocena wykonania zadań w e - learningu, egzamin ustny lub pisemny. KA6_WG3 - absolwent zna wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczące prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz funkcjonowania administracji publicznej. Sposób weryfikacji: ocena wykonania zadań w e - learningu, egzamin ustny lub pisemny. Umiejętności: KA6_UU1 - absolwent samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się prawa administracyjnego przez całe życie. Sposób weryfikacji: ocena wykonania zadań w e - learningu, egzamin ustny lub pisemny. Kompetencje społeczne: KA6_KK- absolwent jest zdolny do uznawania znaczenia nabytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu prawa administracyjnego (materialnego, ustrojowego i procesowego) oraz przedmiotu działania administracji publicznej. Sposób weryfikacji: ocena wykonania zadań w e - learningu, egzamin ustny lub pisemny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w postaci testu lub egzamin przeprowadzony w formie tradycyjnej lub zdalnej. Alternatywnie możliwa również forma ustna. Ostatecznie forma egzaminu zależy od sytuacji pandemicznej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń. Test składa się z parzystej liczby pytań. Każde pytanie zawiera trzy sugerowane odpowiedzi. Tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 punkt. Ilość punktów w wymiarze 50% gwarantuje ocenę pozytywną. W przypadku testu w formie zdalnej jego rozwiązanie nastąpi w czasie rzeczywistym na platformie e - learningowej. Przykład punktacji: 8 pkt - ocena bdb 5 pkt - ocena dost + 7 pkt - ocena db+ 4 pkt - ocena dost 6 pkt - Ocena db 3 pkt i mniej - ocena ndst. |
Zakres tematów: |
1. Pojęcie i cechy administracji publicznej, administracja publiczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym, funkcje administracji; 2. Pojęcie i cechy prawa administracyjnego; pojęcie normy i przepisu prawnego, systematyka norm prawa administracyjnego – normy ustrojowe, materialnoprawne, procesowe, normy wywołujące skutki w sferze prawa cywilnego pośrednio i wywołujące skutki w sferze prawa cywilnego bezpośrednio, pojęcia niedookreślone (nieostre) w prawie administracyjnym, uznanie administracyjne, swobodna ocena dowodów organu administracji i ich kontrola. 3. Zasady prawa administracyjnego; pojęcie zasad; zasada demokratycznego państwa prawnego, zasada legalności, zasada praworządności, zasada zaufania do państwa i jego prawa; zasada równości wobec prawa, zasada ochrony praw słusznie nabytych, zasada prawa do sądu, zakaz retroakcji w prawie administracyjnym i wyjątki od tego zakazu, zasada jawności, zasada kompetencyjności, zasada przyjaznej interpretacji przepisów prawa, realizacja zasady podziału władz publicznych w prawie administracyjnym, zasada subsydiarności, zasada proporcjonalności. 4. Źródła prawa administracyjnego – pojęcie i system źródeł prawa, Konstytucja RP i ustawa jako źródło określające prawa i obowiązki jednostek oraz kompetencje organu administracji publicznej: do podejmowania czynności władczych w sprawach jednostkowych; do podejmowania czynności władczych w sprawach generalnych; do stanowienia prawa powszechnie obowiązującego; do podejmowania czynności niewładczych; 5. Rozporządzenia – organy uprawnione do ich ustanawiania; upoważnienie i wytyczne ustawowe do wydania rozporządzenia, charakter norm zawartych w rozporządzeniu; współdziałanie przy wydawaniu rozporządzenia. 6. Źródła prawa UE i ich stosowanie przez polską administrację publiczną; akty prawa pierwotnego, kategorie i dziedziny kompetencji UE, akty prawa pochodnego (rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, akty o charakterze niewiążącym); umowa międzynarodowa jako źródło prawa administracyjnego; 7. Akty prawa miejscowego: definicja; prawo miejscowe stanowione przez wojewodę; stanowione przez organy stanowiące jst; stanowione przez inne niż stanowiące organy jst; ogłaszanie aktów normatywnych; 8. Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego; podział źródeł prawa wewnętrznego, rodzaje aktów prawa wewnętrznego (stanowione przez organy administracji centralnej, stanowione przez organy jst; zarządzenia, uchwały, instrukcje, wytyczne, pisma okólne, regulaminy, programy i plany, prawo statutowe); Zwyczaj i orzecznictwo jako źródła prawa administracyjnego. 9. Ustrojowe prawo administracyjne; Pojęcie i cechy ustrojowego pr. administracyjnego; podstawowe pojęcia: organ administracji publicznej (oap), organ administrujący, rodzaje oap, aparat pomocniczy oap, zadania, zakres działania oap, właściwość rzeczowa, miejscowa, instancyjna, funkcjonalna oap), kompetencja oap. 10. Podział terytorialny dla celów administracji publicznej; pojęcie i funkcje podziałów terytorialnych, podział terytorialny Polski; decentralizacja, centralizacja, dekoncentracja, koncentracja w adm. publicznej, formy decentralizacji (przedsiębiorstwo publiczne, zakład publiczny;) 11. Samorząd; cechy samorządu, prawo do samorządu, zadania i funkcje samorządu, podstawy prawne i zadania samorządu terytorialnego, inne rodzaje samorządów. 12. Niepubliczne podmioty wykonujące zadania publiczne – prywatyzacja administracji publicznej; istota wykonywania administracji publicznej przez podmioty niepaństwowe, upoważniony przedsiębiorca lub organizacja społeczna (pozarządowa), koncesjonariusz, podmiot zobowiązany do wykonywania zadań administracji publicznej; 13. Relacje między jednostkami organizacyjnymi wykonującymi administrację publiczną; współdziałanie, koordynacja, zespolenie i zwierzchnictwo, kontrola, nadzór (w tym nadzór nad samorządem terytorialnym), kierownictwo; 14. Stosunek administracyjnoprawny; Pojęcie i elementy stosunku administracyjnoprawnego (podmiot, przedmiot), cechy stosunku administracyjnoprawnego, powstanie i ustanie stosunku administracyjnoprawnego; kategorie stosunków administracyjnoprawnych; obowiązek publicznoprawny, ciężar publicznoprawny, prawa i obowiązki wynikające z mocy samego prawa; prawa i obowiązki wynikające z mocy samego prawa po zaistnieniu okoliczności faktycznych prawem przewidzianych oraz wymagające konkretyzacji aktem organu administracji i wymagające konkretyzacji czynnością organu administracji (pozbawioną formy aktu), sytuacja administracyjnoprawna; 15. Prawne formy działania administracji – pojęcie klasyfikacja prawnych form działania; czynności prawne, czynności faktyczne, działania władcze i ich prawne formy, działania niewładcze, formy będące i niebędące aktami, formy indywidualne, formy generalne, akty ogólne, konkretne, jednostronne formy działania, wielostronne formy działania, akty pozornie wielostronne, działania zewnętrzne i wewnętrzne; 16. Prawne formy działania administracji (ciąg dalszy) - Akt administracyjny – pojęcie, rodzaje aktów administracyjnych (konstytutywne, deklaratoryjne, skutki aktów w sferze pr. cywilnego, zależność aktu od woli adresata); sytuacje regulowane aktem administracyjnym; koncesja, upoważnienie; pozwolenia; moc obowiązująca, trwałość i wadliwość aktu administracyjnego; - Akt normatywny – pojęcie, organy stosujące formę aktu normatywnego, akt prawny pozornie normatywny, skutki prawne działania w formie aktu normatywnego, funkcje aktów normatywnych, podstawy prawne oraz zasady podejmowania i stosowania aktów normatywnych, kontrola i moc obowiązywania aktów normatywnych; - Umowy i porozumienia – umowy pr. cywilnego, umowa administracyjna, umowy administracyjno-cywilnoprawne, umowy partnerstwa publiczno-prywatnego, porozumienia komunalne, związki gmin i związki powiatów; - czynności materialno techniczne; 17. System kontroli administracji publicznej; pojęcie kontroli, kryteria kontroli, rodzaje kontroli, kontrola zewnętrzna (Sejm i Senat, Trybunał Stanu, Trybunał Konstytucyjny, Rzecznik Praw Obywatelskich, Najwyższa Izba Kontroli, kontrola sądowa – bezpośrednia i pośrednia, kontrola obywatelska), kontrola wewntąrzadministracyjna (ogólnoadministracyjna, specjalistyczna); 18. Personel administracji publicznej - konstrukcja prawa urzędniczego, konstytucyjne podstawy prawa urzędniczego, urzędnik administracji publicznej a funkcjonariusz publiczny, państwowa służba cywilna; odpowiedzialność w administracji publicznej. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład klasyczny, pokaz slajdów, dyskusja, konsultacje, w tym również zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 11:30 - 13:45,
sala 211 każdy wtorek, 17:00 - 19:15, sala e-learning |
Piotr Pietrasz | 23/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Prawa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.