Edukacja regionalna 380-OS1-3AHO
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: -Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa -Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak” -Piotr Petrykowski, Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003 -Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 -Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007 - Beata Anna Orłowska, Edukacja regionalna w wielokulturowej społeczności [w:] Edukacja elementarna w teorii i praktyce: kwartalnik dla nauczycieli, 1-2/2010, str. 34-42 - Urszula Namiotko, Spotkanie tradycji z nowoczesnością w procesie odczytywania historii miejsca. Ośrodek „Pogranicze-sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, [w:] M. Kochanowski, K. Kościewicz (red.) „Podlasie w literaturzeliteratura Podlasia (po 1989)”, Wydawnictwo Uniwersyteckie TRANS HUMANA, Białystok 2012, str. 329-343 - Joanna Koprowska, Kod kulturowy- ukryty klucz do sukcesu, [w:] Harvard Business Review Polska -https://www.hbrp.pl/b/kod-kulturowy---ukryty-klucz-do-sukcesu/P1ByJxB4y [dostęp: 05.04.2020) Literatura uzupełniająca: -Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki (red.), Region, tożsamość, edukacja, Białystok 2005 -Dorota Misiejuk, Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Studium teoretyczno-empiryczne o procesach dziedziczenia, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2013 Adresy internetowe: - www.pogranicze.sejny.pl – portal Ośrodka ,,Pogranicza – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach - www. centrumzamenhofa.pl – strona Centrum Ludwika Zamenhofa |
||
Efekty uczenia się: |
1. K_W09: Zna definicję podstawowych problemów społecznych z zakresu edukacji regionalnej. Posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania Sposoby weryfikacji: - prezentacja - ocena aktywności w trakcie zajęć - gra terenowa 2. K_K06: Potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów. Sposoby weryfikacji: - wypowiedź ustna - ocena efektów pracy zespołowej - wykonanie prezentacji na zadany temat 3. K_U16: Potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań. Sposoby weryfikacji: - ocena aktywności w trakcie zajęć - wypowiedź ustna, analiza tekstów - ocena efektów pracy zespołowej - wykonanie prezentacji na zadany temat |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceń cząstkowych z niżej wymienionych zadań (60 pkt): • szlak dziedzictwa kulturowego - prezentacja w terenie-20 pkt • oceniania ciągłego (obecność, aktywność na zajęciach)-10 pkt • prezentacja dotycząca treści dziedzictwa kulturowego (postacie znaczące, kody kulturowe)-10 pkt • gra terenowa-20 pkt 60-55-bdb 54-50-db + 49-44-db 43-39-dst+ 38-35-dst Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach: • konsultacji indywidualnych • prac pisemnych Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do nie zaliczenia przedmiotu: 8 51% punktów uzyskanych przez studenta czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
||
Zakres tematów: |
• Cele i formy edukacji regionalnej. Terminologia: region, regionalizm, mała ojczyzna, autochton, kultura, kulturalizacja, kanon kulturowy, dziedzictwo kulturowe. Charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu Podlasia - 1 godz. • Tradycja i regionalizm w otoczeniu dziecka- analiza wybranych projektów edukacji regionalnej, dyskusja nad celowością podejmowanych inicjatyw - 1 godz. • Analiza wybranych treści kultury regionu (odczytywanie kodów kulturowych Podlasia; osoby znaczące: postacie wpisane w historie Białegostoku, współcześni artyści związani z Podlasiem) - 4 godz. • Promocja dziedzictwa kulturowego w regionie (wybrane elementy) – Szlak białostockich fabrykantów, Szlak dziedzictwa żydowskiego, Szlak architektury drewnianej, Znaczenie klasztorów na Podlasiu - Prawosławny Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy, Pokamedulski Klasztor w Wigrach (6 godz.) • Wielokulturowa podróż po Białymstoku – gra terenowa; podsumowanie i praktyczne wykorzystanie treści z edukacji regionalnej - 3 godz. |
||
Metody dydaktyczne: |
Edukacja zdalna realizowana poprzez: - dyskusja, praca zespołowa, analiza tekstów, gra terenowa |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:45,
sala A105 |
Urszula Namiotko | 18/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy poniedziałek, 9:00 - 11:15,
sala A105 |
Urszula Namiotko | 18/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.