Literatura: |
Literatura podstawowa:
-Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa -Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak”
-Piotr Petrykowski, Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2003
-Jerzy Nikitorowicz, Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
-Mirosław Sobecki, Kultura symboliczna a tożsamość, Wydawnictwo Studenckie TRANS HUMANA, Białystok 2007
- Beata Anna Orłowska, Edukacja regionalna w wielokulturowej społeczności [w:] Edukacja elementarna w teorii i praktyce: kwartalnik dla nauczycieli, 1-2/2010, str. 34-42
- Urszula Namiotko, Spotkanie tradycji z nowoczesnością w procesie odczytywania historii miejsca. Ośrodek „Pogranicze-sztuk, kultur, narodów” w Sejnach, [w:] M. Kochanowski, K. Kościewicz (red.) „Podlasie w literaturzeliteratura Podlasia (po 1989)”, Wydawnictwo Uniwersyteckie TRANS HUMANA, Białystok 2012, str. 329-343
- Joanna Koprowska, Kod kulturowy- ukryty klucz do sukcesu, [w:] Harvard Business Review Polska -https://www.hbrp.pl/b/kod-kulturowy---ukryty-klucz-do-sukcesu/P1ByJxB4y [dostęp: 05.04.2020)
Literatura uzupełniająca:
-Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki (red.), Region, tożsamość, edukacja, Białystok 2005
-Dorota Misiejuk, Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekście procesów socjalizacji. Studium teoretyczno-empiryczne o procesach dziedziczenia, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2013
Adresy internetowe:
- www.pogranicze.sejny.pl – portal Ośrodka ,,Pogranicza – sztuk, kultur, narodów” w Sejnach
- www. centrumzamenhofa.pl – strona Centrum Ludwika Zamenhofa
|
Efekty uczenia się: |
1. K_W09: Zna definicję podstawowych problemów społecznych z zakresu edukacji regionalnej. Posiada wiedzę dotyczącą ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania
Sposoby weryfikacji:
- prezentacja
- ocena aktywności w trakcie zajęć
- gra terenowa
2. K_K06: Potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów.
Sposoby weryfikacji:
- wypowiedź ustna
- ocena efektów pracy zespołowej
- wykonanie prezentacji na zadany temat
3. K_U16: Potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań.
Sposoby weryfikacji:
- ocena aktywności w trakcie zajęć
- wypowiedź ustna, analiza tekstów
- ocena efektów pracy zespołowej
- wykonanie prezentacji na zadany temat
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceń cząstkowych z niżej wymienionych zadań (60 pkt):
• szlak dziedzictwa kulturowego - prezentacja w terenie-20 pkt
• oceniania ciągłego (obecność, aktywność na zajęciach)-10 pkt
• prezentacja dotycząca treści dziedzictwa kulturowego (postacie znaczące, kody kulturowe)-10 pkt
• gra terenowa-20 pkt
60-55-bdb
54-50-db +
49-44-db
43-39-dst+
38-35-dst
Zaliczenie nieobecności na zajęciach odbywać się będzie w ramach:
• konsultacji indywidualnych
• prac pisemnych
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do nie zaliczenia przedmiotu: 8
51% punktów uzyskanych przez studenta czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu
|
Zakres tematów: |
• Cele i formy edukacji regionalnej. Terminologia: region, regionalizm, mała ojczyzna, autochton, kultura, kulturalizacja, kanon kulturowy, dziedzictwo kulturowe. Charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu Podlasia - 1 godz.
• Tradycja i regionalizm w otoczeniu dziecka- analiza wybranych projektów edukacji regionalnej, dyskusja nad celowością podejmowanych inicjatyw - 1 godz.
• Analiza wybranych treści kultury regionu (odczytywanie kodów kulturowych Podlasia; osoby znaczące: postacie wpisane w historie Białegostoku, współcześni artyści związani z Podlasiem) - 4 godz.
• Promocja dziedzictwa kulturowego w regionie (wybrane elementy) – Szlak białostockich fabrykantów, Szlak dziedzictwa żydowskiego, Szlak architektury drewnianej, Znaczenie klasztorów na Podlasiu - Prawosławny Monaster Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy, Pokamedulski Klasztor w Wigrach (6 godz.)
• Wielokulturowa podróż po Białymstoku – gra terenowa; podsumowanie i praktyczne wykorzystanie treści z edukacji regionalnej - 3 godz.
|