Antropologia kulturowa 380-S2-1YAKU
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo: ZYSK I S-KA, Poznań 2009. Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2009. Chwalba A. (red.), Obyczaje w Polsce: od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2006. Rzymiełka J., W poszukiwaniu własnych korzeni, Sonia Droga, Katowice 2020. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne o znaczeniach i wartościach baśni, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 1996. Fromm E., Zapomniany język: wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, Warszawa 1951. Benedict R., Wzory kultury, Vis-a-Vis, Kraków 2019. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy, student: KA7_WG6, ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA7_WG7, ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych KA7_WK2, ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych KA7_WK5, ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących W zakresie umiejętności, student: KA7_UW1, posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych KA7_UW2, potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych KA7_UK2, potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych KA7_UK3, posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) KA7_UO1, posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki KA7_UO2, ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań W zakresie kompetencji społecznych, student: KA7_KK1, ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego KA7_KO1, jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych KA7_KR1 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (obowiązkowe 75% obecności) - aktywność na zajęciach - praca w grupie - kolokwium pisemne |
||
Zakres tematów: |
Komunikacja w kulturze – język symboliczny. Komunikacja w kulturze - znaczenie baśni, legend i mitów. Rodzaje i funkcje tabu. Inkulturacja młodzieży Polskie zwyczaje i obyczaje (dawne i współczesne Polaków). Korzenie rodziny. |
||
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 19:00 - 20:30,
sala B123 |
Sylwia Romanowska | 18/ |
szczegóły![]() |
2 |
co drugi poniedziałek (parzyste), 17:15 - 18:45,
sala B123 |
Sylwia Romanowska | 18/ |
szczegóły![]() |
3 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 17:15 - 18:45,
sala B123 |
Sylwia Romanowska | 18/ |
szczegóły![]() |
4 |
co drugi poniedziałek (parzyste), 15:30 - 17:00,
sala B123 |
Sylwia Romanowska | 21/ |
szczegóły![]() |
5 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:30 - 17:00,
sala B123 |
Sylwia Romanowska | 19/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.