Literatura: |
Bobrowska E., Gierszewski D., Kluzowicz J. (red.), Edukacja obywatelska wobec migracji, Kraków, WUJ 2019.
Domeracki P., Tyburski W., Podstawy edukacji i kształtowania świadomości społecznej
w duchu zrównoważonego rozwoju, w: W. Tryburski, Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń, Wydawnictwo UMK, 2011.
Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.
Gaweł A., Bieszczad B., Banaszak S., Śmietańska J. (red.) Diagnoza w wymiarze jednostkowym i społecznym, Poznań, Wyd. Naukowe UAM, 2019.
Gaweł A., Bieszczad B. (red.) Reinterpretacje kontekstów wychowania, Kraków, Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.
Gierszewski D., Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej. Kraków, Wyd. UJ, 2017.
Jędrzejko M., Kozłowski T,., Zagrożeni "niegościnną" rzeczywistością, Warszawa, Oficyna Wydawnicza "Aspra", 2020.
Kiliana S. (red.) Edukacja obywatelska we współczesnej szkole, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010.
Kopińska V., Edukacja obywatelska w szkole, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2017.
Korzeniowski J., Machałek M., Edukacja obywatelska w szkole, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Szczurek-Boruta A., Jas K., Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym, kulturowym, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017.
Kołodziejczyk A. Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny (w:) Janusz Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, PWN, 2011.
Karwowska-Struczyk M.,Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji [w:] D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2009.
Kowalik S. (2002) Rozwój społeczny, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa, PWN, 2002.
Nowicka, M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010
Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.
|
Zakres tematów: |
1. Edukacja społeczna, obywatelska i etyka - wprowadzenie
Analiza założeń przedmiotu Edukacja społeczna i obywatelska
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022
Treści obywatelskie, z zakresu etyki i o charakterze społecznym w PP i ich wzajemne relacje - analiza podstawy programowej
2. Istota i założenia edukacji obywatelskiej i społecznej w klasach 1-3 szkoły podstawowej
Założenia edukacji społecznej i obywatelskiej
Cele edukacji społecznej i obywatelskiej
Analiza treści dotyczących edukacji społecznej i obywatelskiej w programach kształcenia.
Przygotowanie prezentacji graficznej treści ed. społecznej i obywatelskiej dzieci.
Specyfika metod stosowanych w edukacji społecznej i obywatelskiej
Rola nauczyciela w edukacji społecznej i obywatelskiej uczniów klas początkowych
3. Kompetencje społeczne i obywatelskie
Kompetencje, kompetencje kluczowe – wyjaśnienia terminologiczne
Kompetencje społeczne i obywatelskie ich struktura i miejsce w programach edukacji wczesnoszkolnej
Sposoby rozwijania umiejętności składowych kompetencji społecznych i obywatelskich
4. Rozwój społeczny i obywatelski dziecka – charakterystyka rozwojowa
Etapu rozwoju społecznego, emocjonalnego i moralnego dziecka
Rejestr zachowań społecznych i obywatelskich uczniów klasach I-III
Psychopedagogiczna sylwetka dziecka w młodszym wieku szkolnym i wynikające z niej konsekwencje dla edukacji
5. Treści społeczne i obywatelskie w materiałach dla uczniów i nauczycieli
Przegląd podręczników
Analiza materiałów metodycznych dla nauczycieli (przewodniki i poradniki metodyczne, projekty edukacyjne)
Propozycje opracowania wybranych treści społecznych i obywatelskich
6/7. Edukacja społeczna i obywatelska – interpretacja podstawowych pojęć w odniesieniu do edukacji elementarnej
Środowisko społeczne,
Obywatelskość i demokracja
Aktywność społeczna i samorządność
Społeczność lokalna
Etyka i wartości (instrumentalne i autoteliczne)
Opracowanie słowniczka terminów dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
8. Relacje społeczne dzieci w młodszym wieku szkolnym i możliwości ich wykorzystania w edukacji społecznej i obywatelskiej
Grupa rówieśnicza
Relacje z rówieśnikami i dorosłymi
Role, w których występuje uczeń
Budowanie relacji z „innym”
Przestrzeganie norm i zasad współżycia – propozycje rozwiązań metodycznych
9/10. Konstruowanie projektów zajęć dydaktycznych
Obchodzenie świąt państwowych
Dzień patrona szkoły
Wykorzystanie legend i podań
Prawa i obowiązki ucznia
11. Mała Ojczyzna – wymiary lokalne i globalne edukacji społecznej i obywatelskiej
Edukacja regionalna
Rozumienie pojęcia Mała Ojczyzna
Rozwijanie postaw patriotycznych
Analiza scenariuszy zajęć zintegrowanych
12/13. Budowanie programu autorskiego z zakresu edukacji społecznej i obywatelskiej –„Ja – mały obywatel”
Zasady budowy programów
Struktura programu
Propozycje własne.
14. Edukacja społeczna i obywatelska w innych krajach
Edukacja społeczna i obywatelska w amerykańskiej szkole
Edukacja społeczna i obywatelska w szkole w Wielkiej Brytanii
Edukacja społeczna i obywatelska we Francji
Edukacja społeczna i obywatelska w Niemczech
15. Rekapitulacja i podsumowanie zajęć.
|