Literatura: |
Adam A., Lerminier G., Morot-Sir E., Littérature française, 2 vol., Larousse, 1967-1968.
• Dybeł K., Marczuk B., Prokop J., Historia literatury francuskiej, PWN, 2005.
• Adamski J., Historia literatury francuskiej, Ossolineum, Wrocław, 1989.
• Brown R., Historia teatru, Diogenes, Warszawa, 1999.
• Beaumarchais (de) J.-P., Couty D., Rey A., Dictionnaire des littératures de langue française, 4 vol. Bordas, 1994.
• Brunel P., Bellenger Y., Couty D., Cellier Ph., Histoire de la littérature française, 2 vol., Bordas, 1972.
• Corvin M., Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Bordas, 1999.
• Demougin J., Dictionnaire historique, thématique et technique des littératures, Larousse, 1985.
• Dictionnaire littéraire des personnages littéraires et dramatiques de tous les pays, SEDE, Paris, 1960.
• Dictionnaire international des termes littéraires, sous la direction de R. Escarpin, Francke, Berne, 1970.
• Kowalski J., Loba A. i M., Prokop J., Dzieje kultury francuskiej, PWN, 2005.
• Lagarde A., Michard L., Le XIXe siècle, Le XXe siècle, les grands auteurs français du programme,, Bordas1963.
• Littérature. Textes et documents, Collection Henri Mitterand, 5 vol., Nathan, 1988 – 1991.
• Manuel d'histoire littéraire de la France, 6 vol., Editions Sociales, 1976 – 1982.
• Pavis P., Dictionnaire du théâtre, Dunod, 1998.
ORAZ
Lektury wymienione w planie zajęć – patrz pkt. „Treści merytoryczne przedmiotu”
|
Efekty uczenia się: |
Po odbyciu zajęć student:
- ma uporządkowaną wiedzę o historii literatury i kultury francuskiego obszaru językowego;
- ma podstawową wiedzę na temat związku nauk filologicznych z innymi dyscyplinami, które służą poszerzaniu wiedzy filologicznej;
- ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i wydarzeniach współczesnego życia kulturalnego.
- posługuje się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa;
- rozumie i realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się;
- potrafi podjąć partnerski dialog z przedstawicielami odmiennych światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów kulturowych;
- wykazuje wrażliwość etyczną, związaną z własna pracą i udziałem w różnych formach życia zbiorowego;
- posiada kompetencje społeczne i osobowe takie jak: kreatywność, otwartość na odmienność kulturową, umiejętności określenia własnych zainteresowań, umiejętność samooceny, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów;
- świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne, korzystając z różnych form życia kulturalnego i różnych mediów.
|
Zakres tematów: |
LE XIX SIECLE:
I. périodisation du XIXe siècle; présentation de courants littéraires (romantisme. Parnasse ; réalisme et naturalisme, décadentisme et symbolisme)
II. Romantisme dans la poésie (Hugo, Vigny) et dans le théâtre (Préface de Cromwell, V. Hugo)
III. Parnasse
IV. Réalisme et naturalisme (Balzac, Zola)
V. Symbolisme (Maeterlinck)
LE XX SIECLE
I. périodisation; présentation de courants littéraires (XXe siècle) ;
poésie : Paul Valéry, analyse des oeuvres choisies (L'Abeille, Les Pas) ; Guillaume Apollinaire, analyse des oeuvres choisies (Zone; Pont Mirabeau; Les Fenêtres; Lundi, rue Christine; Il pleut; La colombe poignardée et le jet d'eau) ; Blaise Cendrars, analyse de Pâques à New York ; Francis Ponge, analyse des oeuvres choisies (Orange, L’Huître)
théâtre : Jean-Paul Sartre, analyse de la pièce Huis clos ; Eugène Ionesco, analyse de La Cantatrice chauve de Ionesco
roman : Marcel Proust, analyse Du côté de chez Swann ; Jean-Paul Sartre, analyse de La Nausée ; Alain Robbe-Grillet, analyse de La Jalousie
|