Przedmiot do wyboru - Próby biologiczne w badaniach molekularnych 320-PS2-1PDW2
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Hartl D.L., Andrew G.C. (2007). Podstawy genetyki populacyjnej. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. 2. Freeland J.R. (2008). Ekologia molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Pilot M., Rutkowski R. 2005. Zastosowanie metod molekularnych w badaniach ekologicznych. Warszawa: Muzeum i Instytut Zoologii PAN. Literatura uzupełniająca: 1. Ratkiewicz. M. 2006. Od genetyki do genomiki populacji: nowe perspektywy badań w ekologii i biologii ewolucyjnej. KOSMOS problemy nauk biologicznych. Tom 55, numer 1 (270), str. 129-136. http://kosmos.icm.edu.pl/PDF/2006/129.pdf |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student zna i rozumie zasadność stosowania podstawowych technik molekularnych: izolacja DNA zestawem kolumnowym, elektroforeza w żelu agarozowym, wykorzystywanych do badania prób biologicznych pozostawionych w terenie przez różne grupy zwierząt kręgowych (KA7_WG1). UMIEJĘTNOŚCI: 1. Student potrafi dobierać adekwatną do postawionych celów i dostępnego materiału biologicznego metodę laboratoryjną - izolacja DNA, ocena ilości i jakości DNA metodą elektroforezy agarozowej, interpretuje uzyskane wyniki oraz formułować wnioski na ich podstawie (KA7_UW1). 2. Student potrafi posługiwać się zaawansowanymi narzędziami statystycznymi i technikami informatycznymi, w tym multimedialnymi, w celu prezentacji wyników wykonanych prac laboratoryjnych na materiale biologicznym zebranym w terenie od różnych grup systematycznych zwierząt kręgowych ( KA7_UW4). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Student jest gotów do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi z dziedziny biologii molekularnej w celu stosowania odpowiednich procedur badawczych (KA7_KK1). Sposoby weryfikacji: - bieżąca ocena prawidłowo wykonanych zadań laboratoryjnych, - poster naukowy przygotowany przez studentów. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Bieżąca kontrola stanu wiedzy studentów w trakcie trwania laboratoriów. 2. Bieżąca kontrola praktycznych zadań laboratoryjnych wykonywanych przez studenta podczas zajęć: stosowanie różnych technik molekularnych oraz obsługa sprzętu laboratoryjnego. 3. Kontrola obecności studenta na zajęciach laboratoryjnych (dopuszcza się jedną nieobecność na zajęciach z koniecznością napisania pisemnego referatu na wyznaczony przez Prowadzącego temat) 4. Pozytywna ocena z posteru naukowego opartego na tematyce zajęć realizowanych przez studentów podczas prac laboratoryjnych i terenowych. Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest pozytywna ocena z posteru naukowego. |
||
Zakres tematów: |
1. Izolacja DNA z materiału biologicznego zebranego i zabezpieczonego w terenie: odchody ssaków roślinożernych, pozostałości tkanek miękkich, sierść, pióra, wydzieliny (ślina, mocz, krew): a) Izolacja DNA z materiału biologicznego na kolumnach ze złożem krzemionkowym; 2. Elektroforeza na żelu agarozowym - sprawdzenie jakości i ilości DNA. |
||
Metody dydaktyczne: |
1. Praca z instrukcjami przygotowanymi na zajęcia. 2. Praca w czteroosobowych grupach. 3. Metoda laboratoryjna - praktyczne wykonywanie zadań laboratoryjnych związanych z pracą z pipetami i odczynnikami molekularnymi oraz obsługą urządzeń znajdujących się na wyposażeniu laboratorium molekularnego. 4. Konsultacje. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Magdalena Świsłocka | 3/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.