Literatura: |
Literatura podstawowa:
1) Natanson T. – Wstęp do nauki o muzykoterapii, Ossolineum, Wrocław 1979
2) Galińska E. – Podstawowe kierunki teoretyczne muzykoterapii, Zeszyt Naukowy 48, Akademia Muzyczna, Wrocław, 1990
3) Janiszewski M. – Muzykoterapia aktywna, PWN, Warszawa – Łódź 1993
4) Teml H. – Relaks w nauczaniu, WSiP, Warszawa 1997
5) Paul-Cavallier F.J. – Wizualizacja, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1997
Literatura uzupełniająca:
1) Wierszyłowski J. – Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1979
2) Manturzewska M., Koterska W. – Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Waszawa 1990
3) Kalinowska A.K., Kułak W. – Wpływ muzyki na organizm ludzki, Fizjoterapia 2010, 18, 4, 77-82
|
Efekty uczenia się: |
Absolwent:
KA6_WG5 - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
KA6_WG6 - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii)
KA6_WK4 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
KA6_UW3 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
KA6_UW4 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimymi obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
KA6_UK2 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
KA6_KK2 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
KA6_KO3 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie
|
Metody i kryteria oceniania: |
- maksimum jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze
- opanowanie wszystkich wymienionych wyżej efektów kształcenia
51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu.
|
Zakres tematów: |
W 1 - Muzykoterapia na świecie i w Polsce – rys historyczny. 3 godz.
W 2 - Podstawowe kierunki teoretyczne muzykoterapii 4 godz.
W 3 - Elementy dzieła muzycznego – rodzaje aktywności muzycznej 3 godz.
W 4 - Muzykoterapia percepcyjna - techniki kierowanej wyobraźni 5 godz.
|