Literatura: |
Platon, Uczta;
Platon, Fileb
Platon, Sofista
Platon, Fedon
M. Heidegger, Co to jest metafizyka?
Platon, Państwo (ks. 1, 8, 9)
Platon, Eutyfron
Platon, Epinomis
Pseudo-Platon, Alkibiades II
Arystoteles, Polityka frgm.
Arystoteles, Etyka nikomachejska frgm.
Tukidydes, Wojna peloponeska /fragmenty/; Ksenofont, Historia grecka /fragmenty/
Epiktet, Diatryby /fragmenty/
Sekstus Empiryk, Zarysy Pirrońskie /fragmenty/
Św. Paweł, List do Rzymian
|
Efekty uczenia się: |
1.Student rozumie status i szczególne miejsce filozofii starożytnej na tle innych rodzajów wiedzy/nauk/ gałęzi filozofii, a także relacje między nią a religią i sztuką
2. Student zna najważniejsze kierunki, teorie, spory oraz przedstawicieli filozofii starożytnej
3. rozumie prezetystyczny charakter filozofii starożytnej, dostrzegając uniwersalność i aktualność obecnych w niej problemów
4. rozumie podstawowe problemy ontologiczne, epistemologiczne, antropologiczne i moralne obecne w filozofii starożytnej
5. potrafi napisać kilkustronicową samodzielną pracę pisemną na podstawie wybranej literatury
6. potrafi sformułować i uzasadnić własne stanowisko w omawianych kwestiach
7. potrafi racjonalnie dyskutować, uwzględniając argumenty przedstawiane przez innych
|
Zakres tematów: |
1. Religijność
2. Pożądanie i miłość
3. Przestrzeganie prawa, roztropność
4. Państwo, tyrania, demokracja
5. Przeznaczenie
6. Śmierć
7. Historia
8. Sceptycyzm i wiara
9. Poznanie
10. Ontologia i kosmologia
11. Przekształcenia w obrębie greckiego logosu
12. Narodziny chrześcijaństwa
13. Grecy a filozofia współczesna
|
Metody dydaktyczne: |
Wprowadzający, wspomagający i syntetyzujący wykład; samodzielna lektura fragmentów tekstów źródłowych i wybranych podręczników;
analiza tekstów na ćwiczeniach i dyskusja w grupie moderowana przez wykładowcę; pisanie krótkich prac domowych (notatki z lektury,
komentarz do lektury), pisanie referatów; indywidualne konsultacje
|