Literatura: |
Literatura podstawowa:
Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów, Kraków 2004.
Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak, Warszawa 2004.
Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009.
Gójska A., Huryn V., Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.
Kaźmierczak M., Kaźmierczak J., Mediacja rodzinna, Warszawa 2015.
Lewicki R., Hiam A., Olender K., Pomyśl zanim powiesz. Wszystko o strategiach negocjacji, Warszawa 1997.
Moore Ch.W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Kraków 2012
Morek R., Mediacja i arbitraż, Warszawa 2006.
Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010.
Olszewska A., Tomczyk E., Poradnik mediatora. Mediacje w sprawach cywilnych, Elbląg 2007.
Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, Warszawa 2014.
Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004.
Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009.
Walters S.B., Kłamstwo, cała prawda o... Jak wykryć kłamstwo i nie dać się oszukać, Gdańsk 2005.
Literatura uzupełniająca:
Dawson R., Sekrety udanych negocjacji, Warszawa 2004.
Fisher R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 2013.
Kaźmierczak M., Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2014.
|
Efekty uczenia się: |
KA6_WG7: zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup
KA6_UK2: ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik
komunikacyjnych zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie
będącymi specjalistami w dziedzinie nauk społecznych.
KA6_UK5: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach społecznych; jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie.
KA6_UO3: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i
wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne
pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i
podejmowaniem działań profesjonalnych.
KA6_UO4: potrafi nawiązać kontakt z klientem oraz skutecznie motywować go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów
KA6_KR1: potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z zaliczenia (w formie filmu z nagraną mediacją) oraz aktywność na ćwiczeniach.
W trakcie semestru student może być nieobecny 1 raz. Wszystkie dodatkowe nieobecności muszą być zaliczone na konsultacjach.
Forma i warunki zaliczenia:
- aktywny udział na zajęciach: 30 punktów,
- zaliczenie: 70 punktów.
Skala ocen: 3.0 dostateczny (51-60 punktów), 3.5 dostateczny plus (61-70 punktów), 4.0 dobry (71-80 punktów), 4.5 dobry plus (81-90
punktów), 5.0 bardzo dobry (91-100 punktów)
|
Zakres tematów: |
1. Diagnoza konfliktu – koło konfliktu, eskalacja, rodzaje, typy (2h).
2. Zasady i standardy mediacji (2h).
3. Istota mediacji: podstawowe zasady, analiza potencjalnych korzyści i źródeł oporu wobec mediacji, etapy mediacji z uwzględnieniem zadań i czynności mediatora, rola mediatora (4h).
4. Warsztat mediatora – techniki i umiejętności w praktyce (4h).
5. Mediacje – sztuka zadawania pytań (2h).
6. Techniki interwencyjne w mediacji (2h).
7. Sytuacje trudne w prowadzeniu mediacji (4h).
8. Prezentacja mediacji konfliktu małżeńskiego: analiza znaczenia różnych działań mediacyjnych i ich konsekwencji dla przebiegu procesu, style prowadzenia mediacji, cechy i predyspozycje ważne dla pełnienia roli mediatora (2h).
9. Symulacja konfliktu okołorozwodowego: podział majątku, opieka nad dziećmi itp. (4h)
10. Prezentacja i omówienie filmów z mediacji (4h).
|