Literatura: |
- Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
- Cohen L., Manion L., Morrison K., Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1999
- Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, Trans Humana, Białystok 2011.
- Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
- Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007.
- Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2004
- Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa 2002.
- Kupisiewicz C., Dydaktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
- Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
- Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
Student z zakresu wiedzy:
-- zna i rozumie współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (weryfikacja: test, konwersacja);
-- zna i rozumie istotę i znaczenie nowoczesnych działań dydaktycznych w obszarze edukacji szkolnej, inspirujących do projektowania i realizowania własnej pracy jako nauczyciela (weryfikacja: test).
Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:
-- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (weryfikacja: samoocena studentów, rozmowa podczas wykładu).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin w formie testu pisemnego składającego się z różnorodnych zadań, przy czym 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratoriów oraz zadowalająca frekwencja na wykładach (dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność - bez konieczności zaliczania - w wymiarze 10% sumarycznej liczby godz. tj. 1,5 godz.). Do zaliczenia nieobecności może przystąpić student, jeśli nie przekroczył 50% liczby godzin przeznaczonych na realizację wykładów z przedmiotu.
|
Zakres tematów: |
* Etymologia, geneza i znaczenie nazwy „dydaktyka” - przemiany dydaktyki jako nauki. Struktura nauk dydaktycznych.
* Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Paradygmaty obiektywistyczne i interpretatywno-konstruktywistyczne w planowaniu uczenia się dzieci.
* Projektowanie dydaktyczne – klasyfikacje i ujęcia celów kształcenia.
* Współczesne treści kształcenia i ich przemiany.
* Style nauczania i metody kształcenia.
* Formy organizacyjne kształcenia. Charakterystyka struktur osobowych.
*Osiągnięcia i niepowodzenia szkolne.
* Ewaluacja efektów kształcenia.
|