Podstawy dydaktyki ogólnej 380-RS5-2PDY
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: *Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. * Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. * Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018. *Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. * Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki.PWN, Warszawa 2019. *Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. * Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. * Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: * Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015. * Karpińska A., Borawska-Kalbarczyk K., Szwarc A. (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej - paradygmaty zmian, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. * Karpińska A., M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. * Karpińska A., Wróblewska W., Remża P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. * Wróblewska W., Trendy we współczesnej dydaktyce, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019. |
||
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy zna i rozumie -- współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów (KA7_WG2); -- współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji (KA7_WG8) Student w zakresie umiejętności potrafi: -- posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań edukacyjnych (KA7_UW2); -- wykorzystywać aktualne koncepcje dydaktyczne w planowaniu procesu kształcenia uczniów (KA_7UW5). Student w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: -- komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne KA7_KO2 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny - test Kryteria oceniania: Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenia ćwiczeń. Zaliczenie egzaminu następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów: 0% - 50% niedostateczny 51% - 60% dostateczny 61% - 70% dostateczny plus 71% - 80% dobry 81% - 90% dobry plus 91% - 100% bardzo dobry |
||
Zakres tematów: |
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. 2.Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. 3. Współczesne ujęcia i interpretacje procesu uczenia się i nauczania. Założenia konstruktywistycznej teorii kształcenia. 4. Cele kształcenia. Pojęcie, klasyfikacje, źródła, rodzaje, sposoby formułowania. 5. Treści kształcenia a kompetencje współczesnego ucznia. 6. Metody i zasady kształcenia. Klasyfikacje, charakterystyka i wykorzystanie metod i zasad dydaktycznych w pracy nauczyciela. 7. Koncepcje kształcenia z wykorzystaniem technologii cyfrowych. 8. Proces komunikacji w klasie szkolnej. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład (klasyczny i konwersatoryjny), pokaz |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
0/ |
szczegóły![]() |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.